3559
Sök

Mercedes 220 CDI -00 startproblem vid kyla

6 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#1
Har en 220 CDI -00 som gått ca 45000 mil (gammal taxi) som är enormt gnällig när det blir lite svalare ute.
Det har aldrig varit några problem med den förutom vanligt slitage och givetvis lite Merca-rost runtom men de senaste 2-3 åren har den börjat bli riktigt grinig att starta.

Har den normalt i garage och då är den trög men går igång. I helgen har den stått ute hos en bekant men med batteriladdare och motorvärmare (timer) på. Trots det så försökte jag tills batteriet blev urladdat 1 gång och dagen därpå lyckades jag få igång den på förmodligen det sista batteriet hade att ge och efter att motorvärmaren stått på i ca 2 tim.

Jag undrar om det kan vara så att dieselvärmaren vid start är trasig och att den är trög pga det? Har inget felmeddelande i displayen och den har aldrig krånglat förut men visst?
Antar att det är fler som råkat ut för detta men hittade inget specifikt om detta när jag sökte i forumet.

Anyway, alla tips mottages tacksamt.

Jägermeister
910 Inlägg
6 december 2010
#2
Byt glödstifft, du ska inte behöva ha laddare eller motorvärmare för att få igång den i kyla.

Batteriet kanske oxå är slut och behöver bytas?

Tar batteriet slut efter nån minuts gnuggande så är det slut och behöver bytas, det ska kunna gå att starta igång/gnugga med ett 100A batteri som du har i din bil ett väldigt bra tag även vid mkt kyliga temperatuter.

Motorvärmare eller webasto är ju såklart bra att använda men en så pass ny dieselbil ska gå igång även utan det med ett bra batteri och bra glödstift, har startat några av mina gamla vid över -30C och dom har gått igång.

Kan ju även vara att packningarna/o-ringarna till spridarslangarna läker, då är den mkt trög att få igång.

En gång är ingen gång...

6 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#3
gemini78 skrev:
Byt glödstifft, du ska inte behöva ha laddare eller motorvärmare för att få igång den i kyla.

Batteriet kanske oxå är slut och behöver bytas?

Tar batteriet slut efter nån minuts gnuggande så är det slut och behöver bytas, det ska kunna gå att starta igång/gnugga med ett 100A batteri som du har i din bil ett väldigt bra tag även vid mkt kyliga temperatuter.

Motorvärmare eller webasto är ju såklart bra att använda men en så pass ny dieselbil ska gå igång även utan det med ett bra batteri och bra glödstift, har startat några av mina gamla vid över -30C och dom har gått igång.

Kan ju även vara att packningarna/o-ringarna till spridarslangarna läker, då är den mkt trög att få igång.

Grymt, tackar för svaret. Kan inte minnas nåt byte av glödstift tidigare (om det inte gjorts på nån service) så kan ju hoppas på att det är nåt så enkelt.
Ska undersöka detta.


Sök