3284
Sök

Spacers = mer slitage på lager?

wtf.
85 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#1
hej! vet inte alls om detta är rätt ställe att posta min fråga på. men jag tror jag hamnade rätt.


jo min fråga som rubriken lyder: Sliter det mycket att ha spacers mellan hjul och nav?
min far påstod att det var en väldigt dum idé och att det skulle ge mycket mer slitage på lagerna.


hur mycket kan man bredda med spacers innan det går för långt?
vad mer kan vara bra att veta när det gäller spacers?

vill veta detta då jag funderar på att köpa ett par bredare fälgar än vad jag har nu. Och för att det inte skall ta i måste jag bredda.

"Måste vara garagets vanligaste fråga? Använd sökfunktionen och håll tummarna för att inte datan krashar pga alla träffar."

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
6 december 2010
#2
Men vad är det för fälgar du köper då om dom måste ha spacers för att gå fri. Då har du helt fel offset på fälgarna
Senast redigerat av eastmotorsport (6 december 2010)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
6 december 2010
#3
Lohman ; Vad är det för fälgar och till vilken bil ska du ha dom?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

396 Inlägg
6 december 2010
#4
alltså. det beror ju på hur mkt spacer du har. räknar du ihop ET på fälg och hur tjock spacern är, och det är ungefär lika som orginal, så ändras ju inte belastningen. men det där är mkt snack också, många som åkt LÅNGT med riktigt tjocka spacers.

wtf.
85 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#5
eastmotorsport skrev:
Lohman ; Vad är det för fälgar och till vilken bil ska du ha dom?

det är min sunny som ska ha dom och fälgar har jag inte bestämt mig för än. men jag vet att det ska vara breda saker med stretch!

"Måste vara garagets vanligaste fråga? Använd sökfunktionen och håll tummarna för att inte datan krashar pga alla träffar."

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
6 december 2010
#6
Då vi hade M5 bakfälgar även fram på Niklas 523a upplevde vi den lite knepig i styrningen. Då man flyttar ut framhjulen mycket blir det fel styrgeometri  , speciellt på breda däck då dom "tippar över" då man svänger , man kan kanske kalla det skrubbytan.
Tar du en mindre spacerplatta och matchar den mot den et du normalt har så blir det inga idiotproblem. Möjligen taskigt däckslitage och slitage på hjullager.
Men bygger man med sk tyskstuk har man ju redan bestämt sig för att utseendet är allt , köregenskaper kommer i andra hand :-)

Lohman skrev:
eastmotorsport skrev:
Lohman ; Vad är det för fälgar och till vilken bil ska du ha dom?

det är min sunny som ska ha dom och fälgar har jag inte bestämt mig för än. men jag vet att det ska vara breda saker med stretch!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

wtf.
85 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#7
eastmotorsport skrev:
Då vi hade M5 bakfälgar även fram på Niklas 523a upplevde vi den lite knepig i styrningen. Då man flyttar ut framhjulen mycket blir det fel styrgeometri  , speciellt på breda däck då dom "tippar över" då man svänger , man kan kanske kalla det skrubbytan.
Tar du en mindre spacerplatta och matchar den mot den et du normalt har så blir det inga idiotproblem. Möjligen taskigt däckslitage och slitage på hjullager.
Men bygger man med sk tyskstuk har man ju redan bestämt sig för att utseendet är allt , köregenskaper kommer i andra hand :-)

okej! då förstår jag att jag måste lära mig mer om ET-mått! lite klokare då!

mina köregenskaper kan ändå inte bli sämre, så det är lugnt!

tackar för ett bra svar!

"Måste vara garagets vanligaste fråga? Använd sökfunktionen och håll tummarna för att inte datan krashar pga alla träffar."


Sök