För att först svara på din fråga, Mazda 2 är en bra bil. En riktigt bra sådan!
Men det är trots allt en helt vanlig bil, japansk vardagsmat i samma stil som de senaste 10åren. Hade det inte varit roligare med en bil med mer karisma? 2an är visserligen mycket rolig att köra, 500 är knappast tråkig men har inte samma närvaro som japanen.
Fiat 500 ser inte dock tråkig ut, den är fruktansvärt söt och kommer med all säkerhet sätta en leende på läpparna på både dig och dina medtrafikanter. Riktigt rolig design både på ut och insidan, och roligare material samt mer utrustning. Rätt 500 har allt från glastak till klimatanläggning, stereo, rolig talande färddator och blåtandshandsfree med på köpet.
Dessutom kommer den om ingen annan anledning än utseendet fortsätta vara populär och ha ett starkt andrahandsvärde, se bara på Mini Cooper! En 500 1.2 (Miljöbil) ligger i samma prisklass som instegspriset för 2an, sedan kan den precis som japanen få både mer motor och utrustning men jag föredrar ändå den underbart charmiga lilla italienaren!
Ett annat alternativ, som är rejält mycket roligare att köra än Mazda 2, är Mini Cooper. Lika poppis som 500 är den var ny, nu 10år senare har den värsta uppståndelsen lagt sig men det är fortfarande en populär modell folk vänder sig om efter. Bra bil med kul utseende och bra kvalité, dock en prisklass över 2an och 500. Och är du ändå uppe i den prisklassen kanske nya Audi A1 är värd en titt i alla fall? Denna har jag inte kört men den har fått bra recensioner och är även den lite mer bil än japanen!
Annars är Mazda 2 inget dumt köp alls, men jag rekommenderar dig att titta på en Fiat först.