3966
Sök

Ta bort tråden tack

110 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#1
ta bort tråden tack
Senast redigerat av Snitz (25 december 2010)

342 Inlägg
13 december 2010
#2
Som du säger är det en gammal bil, men 50 mil genom Sverige låter för mig som a walk thru the park ...
Vi brukar bila genom Europa på somrarna. I år avverkade vi nära 400 mil på drygt två veckors tid.
Detta med en gammal Saab 9-5 med över 32.000 mil på mätaren.

Vid sidan av en normal grundservice innan avfärd (oljebyte, kontroll stift, bromsar och däck) så tog vi med följande bilrelaterade nödsaker, just in case:
* Varsin reflexväst.
* Ordentlig varningstriangel.
* Glödlampor, glödlampor, glödlampor.
* Extra säkringar av olika slag.
* Ordentligt reservhjul (konditionstestat innan avfärd).
* Allt som krävs för hjulbyte.
* Behändig ficklampa + effektiv pannlampa.
* Lättare verktygssamling (skruvmejslar, skiftnycklar, torxnycklar etc).
* Bogserlina.
* Startkablar.
* Se till att ha bilens registreringshandlingar till hands under resan (gäller ju främst utomlands).

Och för att ha både hängslen och livrem är bilen ifråga försedd med Falcks vägassistans.

Vet inte om man kan gardera sig mycket mer än så faktiskt?
Teckna en vägassistans om du är riktigt orolig, så bör du ha allt på det torra!

Lycka till!
Senast redigerat av 9Femma (13 december 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

3 121 Inlägg
13 december 2010
#3
30mil? Det pendlade jag om dagen i en E36 innan.
Om din bil fungerar normalt idag så går den säkert 50 mil utan större bekymmer.


Muttley
13 december 2010
#4
tror inte du direkt behöver oroa dig för ras. Om du då servar bilen som den ska.
För 30-50 mil är typ ingenting.
De är ju vad jag ligger på om dagen med 40-60 mil. Med en bil från 06 som gått 43 tusen mil. smile

1 212 Inlägg
13 december 2010
#5
varför hålla på med tråkiga inlägg? någonstans i sverige? liknar länken: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2534214

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

2 337 Inlägg
13 december 2010
#6
30-50 mil är som flera skrivit en dagstur, om ens det. Min gamla Vento rullade 750 mil på 2,5 veckor genom Europa mitt i högsommaren, varav många av de milen gick i ~160. Den hade rullat drygt 25000 när vi gav oss iväg, den enda förberedelse jag gjorde var en service och bunkrade upp med lite olja och kylarvätska. Nya däck hade jag iofs också sen ett par hundra mil tillbaka Sen var det bara att tuta och köra, inga problems. Så inför en 50 mils resa borde du inte behöva göra något alls smile Och jag tvivlar på att en E36:a skulle hålla sämre än en gammal folkvagn om den bara är skött ordentligt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 december 2010
#7
Nja jag vet inte... 30-50 mil i en gammal BMW... Det kan aldrig sluta väl.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 562 Inlägg
13 december 2010
#8
hmm en shoppingtur? det är ingen fara du är ju max 8timmar hemifrån.

Oturen själv
593 Inlägg
13 december 2010
#9
Haha men tja smile Oroa dig du inte! Klarar den 2 mil så klarar den 30 tongue Kommer du till 300mil då kan du börja kolla vad som behövs fixas smile

Brum

Jävel
2 018 Inlägg
13 december 2010
#10
ja skulle åka 50 mil i fredas i min 240, bakaxeln började låta illa efter 30, när ja kom fram rasade axeln och lådan samtidigt..

You got to risk it, to get the biscuit :)

Oturen själv
593 Inlägg
13 december 2010
#11
Plankpojk skrev:
ja skulle åka 50 mil i fredas i min 240, bakaxeln började låta illa efter 30, när ja kom fram rasade axeln och lådan samtidigt..

Ja men fan oförutsedda haverier kan man få på 10 meter med smile Hade du bytt olja i bakaxlen någon gång ?

Brum

Jävel
2 018 Inlägg
13 december 2010
#12
Mreque89 skrev:
Plankpojk skrev:
ja skulle åka 50 mil i fredas i min 240, bakaxeln började låta illa efter 30, när ja kom fram rasade axeln och lådan samtidigt..

Ja men fan oförutsedda haverier kan man få på 10 meter med smile Hade du bytt olja i bakaxlen någon gång ?

Naturligtvis smile
Naah får citera Wikipedia här : 1991. Nya vindrutor monteras som är mindre känsliga för stenskott. En ny, plattare list sitter runt vindrutan för att minska vindbruset. ABS-bromsar finns nu som tillval till GL och ingår i GLT-paketet. GLE-paketet finns inte längre. AC-systemet blir effektivare, har 15% mindre freon och regleras återigen med en PÅ/AV knapp. big_smilebig_smile:DOljebyte i bakaxeln behövs ej längre.big_smilebig_smilebig_smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Oturen själv
593 Inlägg
13 december 2010
#13
Plankpojk skrev:
Mreque89 skrev:
Plankpojk skrev:
ja skulle åka 50 mil i fredas i min 240, bakaxeln började låta illa efter 30, när ja kom fram rasade axeln och lådan samtidigt..

Ja men fan oförutsedda haverier kan man få på 10 meter med smile Hade du bytt olja i bakaxlen någon gång ?

Naturligtvis smile
Naah får citera Wikipedia här : 1991. Nya vindrutor monteras som är mindre känsliga för stenskott. En ny, plattare list sitter runt vindrutan för att minska vindbruset. ABS-bromsar finns nu som tillval till GL och ingår i GLT-paketet. GLE-paketet finns inte längre. AC-systemet blir effektivare, har 15% mindre freon och regleras återigen med en PÅ/AV knapp. big_smilebig_smile:DOljebyte i bakaxeln behövs ej längre.big_smilebig_smilebig_smile

Hahahah big_smile Men det skadar ju inte heller wink Oljan lär ju tappa sin funktion tillslut om bilen är 25 år gammal big_smile

Brum

Jävel
2 018 Inlägg
13 december 2010
#14
Mreque89 skrev:
Plankpojk skrev:
Mreque89 skrev:

Ja men fan oförutsedda haverier kan man få på 10 meter med smile Hade du bytt olja i bakaxlen någon gång ?

Naturligtvis smile
Naah får citera Wikipedia här : 1991. Nya vindrutor monteras som är mindre känsliga för stenskott. En ny, plattare list sitter runt vindrutan för att minska vindbruset. ABS-bromsar finns nu som tillval till GL och ingår i GLT-paketet. GLE-paketet finns inte längre. AC-systemet blir effektivare, har 15% mindre freon och regleras återigen med en PÅ/AV knapp. big_smilebig_smile:DOljebyte i bakaxeln behövs ej längre.big_smilebig_smilebig_smile

Hahahah big_smile Men det skadar ju inte heller wink Oljan lär ju tappa sin funktion tillslut om bilen är 25 år gammal big_smile

Troligen därför min jävel rasade wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

Oturen själv
593 Inlägg
13 december 2010
#15
Plankpojk skrev:
Mreque89 skrev:
Plankpojk skrev:

Naturligtvis smile
Naah får citera Wikipedia här : 1991. Nya vindrutor monteras som är mindre känsliga för stenskott. En ny, plattare list sitter runt vindrutan för att minska vindbruset. ABS-bromsar finns nu som tillval till GL och ingår i GLT-paketet. GLE-paketet finns inte längre. AC-systemet blir effektivare, har 15% mindre freon och regleras återigen med en PÅ/AV knapp. big_smilebig_smile:DOljebyte i bakaxeln behövs ej längre.big_smilebig_smilebig_smile

Hahahah big_smile Men det skadar ju inte heller wink Oljan lär ju tappa sin funktion tillslut om bilen är 25 år gammal big_smile

Troligen därför min jävel rasade wink

Ja antingen det eller så var det metallspån efter slitage som sabbade lager smile å då är ju oljan boven igen! Om inte lagrena bara gjort sitt dvs big_smile

Brum

297 Inlägg
13 december 2010
#16
Snitz skrev:
Sarge skrev:
30-50 mil är som flera skrivit en dagstur, om ens det. Min gamla Vento rullade 750 mil på 2,5 veckor genom Europa mitt i högsommaren, varav många av de milen gick i ~160. Den hade rullat drygt 25000 när vi gav oss iväg, den enda förberedelse jag gjorde var en service och bunkrade upp med lite olja och kylarvätska. Nya däck hade jag iofs också sen ett par hundra mil tillbaka Sen var det bara att tuta och köra, inga problems. Så inför en 50 mils resa borde du inte behöva göra något alls smile Och jag tvivlar på att en E36:a skulle hålla sämre än en gammal folkvagn om den bara är skött ordentligt.

Bilen är import 2004 och har ingen service bok, men när jag köpte den från en privat person i sommras gjorde jag en service.. ioförsig så ser jag att vissa delar är ytbytta såsom : kylarn ser splitt ny ut och stötdämparna mm. så känns ju på så sätt skönt att (något är gjort ialf)
Men det som är lite läskigt.. bilar från utlandet utan servicebok.
Vill tilläga att det är min första bil och gav inte mycket för den..

Bara göra en grund service innan sen tuta o köra i sommar!  grejerna ska hålla hehe

Jag ska åka 70 mil nu den 28:e. Bilen är en 245 limo från 1979 utan servicebok. Ända jag kört med den är till och från besiktning, pga att jag bygger om i bilen. Det är allt jag kört i mina ägor med bilen.

Jag har bytt följande:
Motor orlja
Oljefilter
Tändstift
Soppafilter

Jag har kontrellerat:
Olja i vxl
Olja i bak axel

Bör kontrellera innan färd.
Däck
Spolarvätska
Glyckol
Bränsle.

Nu är det fan bara tuta och köra.



Sök