2721
Sök

Temperatur problem och tomgångs bekymmer. S40-2.0T

37 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Hallå igen gott folk!

Nu är jag i behov av råd då min bil har bestämt sig för att jävlas med mitt psyke..

Bytte ju termostat för några veckor sedan, och allt var frid å fröjd.

Idag när jag gick ut till bilen, startade den, så var Engine Light på, och varnade för att motortempen var 121 grader, ( det ska noteras att det är -10 och bilen inte varit igång på 16timmar).
Stängde av, startade om, såg inget mer av den.. körde ca 40min och märkte då att motortempen låg och pendlade på 60-64grader.  och på vägen hem slog den över till COLD på färddatorn.

Genast gick tankarna till kass termostat, frågan är då hurvida den kan gått sönder på denna korta period?

Sedan uppkom ett annat symptom, då jag frikopplar så sticker tomgång upp mellan 2-3500 , för att sedan gå ner till 1-1500 efter ca 5 sekunder.

Biljävlen valde också att DÖ utan någon specifik anledning när jag skulle köra ut från Ica Maxi ( 2 uttryckade polisbilar kom i ca 100km/h och det var rena turen att bilen dog INNAN jag kom ut på den enfiliga leden annars hade det nog smällt)

Fick inte igång den förrän ca 2min efter det.

Och I uppförsbacken så dog bilen igen och jag hann glimta en lambdalampan tändas, men nu startade bilen om direkt...

Jag ska fixa en konverter till min kabel så jag kan ha den till USB så ska jag kolla felkoder imorgon se om jag blir något klokare..

Jag e bara glad att dagen är till ända :???:

Några funderingar?

Ha det bäst!

37 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Fick tips om att det kunde vara den givaren som sitter i Termostathuset.

Vet inte vad den kallas,  vattentempgivare, motortempgivare?

Oavsett så undrar jag om den verkligen kan orsaka att bilen blir tjurig att starta osv?

Sök