3038
Sök

Problem med dieselvärmare volvo S60 D5

23 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Hallå, Problemet är att värmaren inte startar av sig själv, den ska ju starta när motor temperaturen blir för låg, den går att starta ""manuellt"" med hjälp av tiduret, men som sagt den startar inte av sig själv när motorn är kall...

Någon som har haft samma problem? tacksam för svar!.
Senast redigerat av Jakobssn (16 december 2010)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 december 2010
Eftermonterad eller original?

Vissa eftermonterade värmare har en temperaturstyrd givare (egentligen en strömbrytare) som är kopplad till generatorns D+ anslutning.

Dvs när generatorn laddar OCH det är under 6C (har jag för mig för Webasto) så kommer det fram ström till värmaren och den hoppar igång smile

23 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
tack tack. verkar troligt. tror att de är orginal, men värmaren är ut bytt till en nyare pga haveri på den förra, förra ägeraren... men den där ""givaren", brukar det vara den som är felande? är det nått man kan byta själv? vart sitter den? måste man börja riva en massa? MVH Daniel.
Senast redigerat av Jakobssn (16 december 2010)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 december 2010
Har aldrig installerat eller reparerat värmaren på just volvo men jobbar en hel del med dem på mercedes på jobbet smile
Så kan tyvärr inte svara på var den brukar sitta monterad sad

23 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Har aldrig installerat eller reparerat värmaren på just volvo men jobbar en hel del med dem på mercedes på jobbet smile
Så kan tyvärr inte svara på var den brukar sitta monterad sad

Okej, men du har varit till stor hjälp! tack så mkt.

4 824 Inlägg
17 december 2010
det sitter värmare orginal och den ska sitta innanför vänster framskärm.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 266 Inlägg
17 december 2010
Du kan läsa ut felkoderna på värmaren och se om de är någon givare som strular,
värmaren ser du om du böjer dig ner på förarsidan mellan dimljuset och framhjulet så ser man botten och avgasröret på värmaren.

svetsdiff !!!

23 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
tack tack

Sök