2195
Sök

Audi coupe bromsproblem

60 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#1
Hej, Jag har ett problem med min bil. Det är så att en varningslampa börjar blinka när bilen är på när man trycker ner bromsen. Varningslampan ser ut så här ( ! ) ungefär och är röd, jag har sökt och hittat att när den blinkar så är Felet:

"låg bromsvätskenivå, låg hydrauloljenivå eller lågt hydraultryck i bromskraftsförstärkaren
Givare: Flottörgivare i bromsvätskebehållare respektive hydrauloljebehållare samt tvåpolig tryckgivare på bromskraftsförstärkaren. Samtliga jordas vid fel."

När bilen är avstängd är pedalen helt stum som den ska vara men så fort man startar bilen och bromsar bli bromsen svampig och hugger sig ner mor golvet (inte hela vägen men en bit) Den är inte stum om man säger så. Jag har också hört att man kan koppla ur en givare en i taget för att kolla vart felet finns. När jag kopplade ur flatstiften på bromsservon slutade lampan blinka... Betyder det att det är där felet är?
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig för det är lite panik då bilen ska besiktigas nu på lördag.

MVH samuel.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 november 2010
#2
Måste först få säga att jag skulle kunna döda för dina bakljus! tongue

Är det bra med olja då? inge luft i systemet? När byttes bromsvätskan senast?
Annars äre nog bromscylindern som gett upp hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

184 Inlägg
29 november 2010
#3
om pedalen bara sjunker lite när du startar är de normalt. den ska inte sjunka i botten när du bromsar. om de slutar varna när du tar ur kablarna till givaren så är de fel på givaren. om inte de är dåligt med bromsvätska.

Audi Freak :)

60 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#4
LeafBox: haha, ja dom är inte så lätta att få tag i smile det är bra med olja och vi har luftat systemet och vi bytte bromsvätska samtidigt. om bromscylindern hade gett upp skulle man ha bra tyck när motorn inte var igång då?

ktmracing: grejen är att det känns verkligen fel i pedalen, den hackar ner ganska långt ner. det känns som den förlorar massa tryck bara.
Har ni några fler funderingar?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 november 2010
#5
Men stum pedal är inte bra tryck tongue
Har aldrig kört en bil med helt stum bromspedal iaf.
Brukar ge med sej lite. sen bli stum. Och inte vara stenhård från början.

Om du kan köra med bilen så kan du ju bara rycka ur kontakten för besiktning, sen laga det efteråt smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 november 2010
#6
Tycker det låter som att det är dags att rengöra vakumpumpen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

60 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#7
helt stum är den ju inte men den är som den ska vara när motorn inte är igång. men felet är ju inte att det är varningslampan som blinkar utan man känner ju att det är något fel när man trycker ner pedalen och då börjar det blinka.


60 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#8
Ingen som vet något? Jag kan tillägga att ibland kan lampan börja blinka en lång stund efter man tryckt till bromsen och då räcker det med att ge lite gas för att den ska sluta blinka. Smyger man sig på bromsen försiktigt börjar ingenting blinka.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 december 2010
#9
Vet inte hur det är på 20V men ifall den har hydraulisk bromsservo så kan det mycket väl vara bromstrycksackumulatorn, den sk "bomben".

Då känns det som att pedalen pulserar eller vibrerar vid hård inbromsning.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

60 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#10
Okej, Det kanske är värt att köpa en "bomb" och testa smile Tack för svaret, mer ideér?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 december 2010
#11
acq89 skrev:
Okej, Det kanske är värt att köpa en "bomb" och testa smile Tack för svaret, mer ideér?

Ja kolla upp om du har en först smile 10V har ingen sådan, men kan vara så att 20V har.
Näe det är det enda jag kan tänka mig. Känns pedalen som jag beskriver?

Starta upp motorn, låt den gå en stund. Stanna motorn och tryck på bromspedalen tills den är stum. Hur många tramp tar det innan den är stum? Med en fungerande bromstrycksackumulator så den klara 15-20 tramp innan den är stum.

Läs mer här; http://audi200.se/teknik/bromshydraulik.htm




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök