3560
Sök

Trimning av 850 Glt

Life is whatever you make, be true dont fake it
96 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#1
hejsan, jag tänkte bara höra om det går och trimma en volvo 850 glt utan att turbo konvertera, det går ju att sätta på sportsavgasystem och chippa, men som sagt tänkte höra om det finns nåt annat man kan göra tongue ??


10 Inlägg
20 december 2010
#2
Plan toppen
borra till överdimension
montera trim kamaxlar
lustgas

Men billigast för dig blir nog att lätta !


Reservdansk
6 271 Inlägg
20 december 2010
#3
Stroka till 2,8 liter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Life is whatever you make, be true dont fake it
96 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#4
_Magic_ skrev:
Plan toppen
borra till överdimension
montera trim kamaxlar
lustgas

Men billigast för dig blir nog att lätta !

pengar är inga problem så kan nog göra detta du skrev, eftersom jag är lite hjärndöd inom motorer hehe, vart kan man hitta bra delar smile??


Life is whatever you make, be true dont fake it
96 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#5
TurbOla skrev:
Stroka till 2,8 liter.

Stroka? det innebär?? smile


1 319 Inlägg
20 december 2010
#6
inte för att vara jätte negativ, men det är ganska ovärt. på alla sätt och vis. Köp en 850 turbo eller något istället.

_----------'

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 december 2010
#7
Ökad motorvolym innebär strokning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Life is whatever you make, be true dont fake it
96 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#8
TurbOla skrev:
Ökad motorvolym innebär strokning.

jo, men hur gör man det!? xD som sagt jag är hjärndöd när det gäller motorer smile


Life is whatever you make, be true dont fake it
96 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#9
sleepyoh skrev:
inte för att vara jätte negativ, men det är ganska ovärt. på alla sätt och vis. Köp en 850 turbo eller något istället.

Ne men jag håller med dig, men vill ha kvar min bil, och vill bara trimma lite till sommaren smile


8 251 Inlägg
20 december 2010
#10
Raid skrev:
TurbOla skrev:
Ökad motorvolym innebär strokning.

jo, men hur gör man det!? xD som sagt jag är hjärndöd när det gäller motorer smile

Är man noga så innebär strokening att man byter till en vevaxel med längre slaglängd. Nackdelen är att en sådan vevaxel kostar 17500:- och sen tillkommer vevstakar och kolvar så det bölir ingen billig affär.


Life is whatever you make, be true dont fake it
96 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
Raid skrev:
TurbOla skrev:
Ökad motorvolym innebär strokning.

jo, men hur gör man det!? xD som sagt jag är hjärndöd när det gäller motorer smile

Är man noga så innebär strokening att man byter till en vevaxel med längre slaglängd. Nackdelen är att en sådan vevaxel kostar 17500:- och sen tillkommer vevstakar och kolvar så det bölir ingen billig affär.

Fan, det är typ vad bilen kosta yikes


8 251 Inlägg
20 december 2010
#12
Raid skrev:
Marlboroman skrev:
Raid skrev:

jo, men hur gör man det!? xD som sagt jag är hjärndöd när det gäller motorer smile

Är man noga så innebär strokening att man byter till en vevaxel med längre slaglängd. Nackdelen är att en sådan vevaxel kostar 17500:- och sen tillkommer vevstakar och kolvar så det bölir ingen billig affär.

Fan, det är typ vad bilen kosta yikes

Ja, inget av förslagen som kommit upp i tråden är billiga. Trimkammar till exempel får man räkna med 10.000:-, lustgas kostar 5-10.000 beroende på system och utrustning + att gasen som sådan är dyr. Borra till överdimension hamnar runt 10-15.000 med allt inräknat. Plana toppen behöver inte bli så dyrt i och för sig, men mycket jobb för liten vinst.


German Engineering
9 083 Inlägg
20 december 2010
#13
Det kostar alltid mkt pengar om man ska trimma sugmotor, därför väljer många överladd istället.

Mitt råd är att du köper en turbobil.
Senast redigerat av CarpeDiem (20 december 2010)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Life is whatever you make, be true dont fake it
96 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#14
Marlboroman skrev:
Raid skrev:
Marlboroman skrev:

Är man noga så innebär strokening att man byter till en vevaxel med längre slaglängd. Nackdelen är att en sådan vevaxel kostar 17500:- och sen tillkommer vevstakar och kolvar så det bölir ingen billig affär.

Fan, det är typ vad bilen kosta yikes

Ja, inget av förslagen som kommit upp i tråden är billiga. Trimkammar till exempel får man räkna med 10.000:-, lustgas kostar 5-10.000 beroende på system och utrustning + att gasen som sådan är dyr. Borra till överdimension hamnar runt 10-15.000 med allt inräknat. Plana toppen behöver inte bli så dyrt i och för sig, men mycket jobb för liten vinst.

ja, det är så sant, men det jag själv tänkt göra är ju att plana/ porta toppen och sportavgasystem och chippa, men vet inte om det kommer få bilen så mycket snabbare men lite iallefall.. sen skulle jag inte köpa lustgas till en 850 Glt heller känns onödigt smile


Life is whatever you make, be true dont fake it
96 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#15
CarpeDiem skrev:
Det kostar alltid mkt pengar om man ska trimma sugmotor, därför väljer många överladd istället.

Mitt råd är att du köper en turbobil.

ja, många som säger det, men ska nog inskaffa en subaru inom nästa år, vill bara få volvon lite piggare till sommaren smile


German Engineering
9 083 Inlägg
20 december 2010
#16
Raid skrev:
CarpeDiem skrev:
Det kostar alltid mkt pengar om man ska trimma sugmotor, därför väljer många överladd istället.

Mitt råd är att du köper en turbobil.

ja, många som säger det, men ska nog inskaffa en subaru inom nästa år, vill bara få volvon lite piggare till sommaren smile

Jo, precis men ett råd är ett råd smile

Låter som en bra idé big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

8 251 Inlägg
20 december 2010
#17
Raid skrev:
ja, det är så sant, men det jag själv tänkt göra är ju att plana/ porta toppen och sportavgasystem och chippa, men vet inte om det kommer få bilen så mycket snabbare men lite iallefall.. sen skulle jag inte köpa lustgas till en 850 Glt heller känns onödigt smile

Lugna dig med chip och avgassystem. Redan där är det mycket pengar för liten vinst. Och porta / plana är bara bortkastad energi och pengar. Lägg dem pengarna på subarun istället du planerar att köpa. Det är det vettigaste átt lägga pengarna på.


Life is whatever you make, be true dont fake it
96 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#18
CarpeDiem skrev:
Raid skrev:
CarpeDiem skrev:
Det kostar alltid mkt pengar om man ska trimma sugmotor, därför väljer många överladd istället.

Mitt råd är att du köper en turbobil.

ja, många som säger det, men ska nog inskaffa en subaru inom nästa år, vill bara få volvon lite piggare till sommaren smile

Jo, precis men ett råd är ett råd smile

Låter som en bra idé big_smile

ja precis, råd är bara och ge så tar jag hand om dom smile

ja eller hur big_smile



Sök