3592
Sök

Vad skiljer en lättrycksturbo och en fulltryckare förutom själva turbon? (Volvo 940)

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#1
Är fulltryckaren förstärkt och har annan fram och bakvagnsupphängning eller är dom, bortsett från effekten, lika?

8 251 Inlägg
20 december 2010
#2
Ingen motormässig skillnad förutom att det sitter en hårdare wastegateklocka på fulltryckarna.


2 230 Inlägg
20 december 2010
#3
så som jag fattat det så skiljer blocket fk har oljekylda kolvar medans FT/ET inte har det. och westgaten dvs byt till ställbar westgate och du har samma effekt som en FTT..

(inte helt 100 på blocket men av vad jag har läst mig till så äre så)
Senast redigerat av Rojpen (20 december 2010)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#4
Okey, så chassie och framvagn-bakvagn och allt sånt är identiskt?

2 230 Inlägg
20 december 2010
#5
TomasCarlsson skrev:
Okey, så chassie och framvagn-bakvagn och allt sånt är identiskt?

japp smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#6
Rojpen skrev:
TomasCarlsson skrev:
Okey, så chassie och framvagn-bakvagn och allt sånt är identiskt?

japp smile

Gött, då är det bara att köpa en lättryckare och konvertera så har man tekniskt sett en ftt?smile

2 230 Inlägg
20 december 2010
#7
TomasCarlsson skrev:
Rojpen skrev:
TomasCarlsson skrev:
Okey, så chassie och framvagn-bakvagn och allt sånt är identiskt?

japp smile

Gött, då är det bara att köpa en lättryckare och konvertera så har man tekniskt sett en ftt?smile

ja precis smile så jag gjorde med då dom är billigare oftast att köpa smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

3 714 Inlägg
20 december 2010
#8
Bara byta WG så ska det vara samma effekt eller har jag fel?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

huh?
10 427 Inlägg
20 december 2010
#9
Rojpen skrev:
TomasCarlsson skrev:
Okey, så chassie och framvagn-bakvagn och allt sånt är identiskt?

japp smile

..om nu inte fjädrarna är hårdare/grövre på Turbo-modellerna.
Edit: Inte för att det kanske är en speciellt dramatisk skillnad wink
Senast redigerat av steifan (20 december 2010)


Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#10
steifan skrev:
Rojpen skrev:
TomasCarlsson skrev:
Okey, så chassie och framvagn-bakvagn och allt sånt är identiskt?

japp smile

..om nu inte fjädrarna är hårdare/grövre på Turbo-modellerna.
Edit: Inte för att det kanske är en speciellt dramatisk skillnad wink

Är du säker på det?

Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
21 december 2010
#11
Det enda som skiljet FTT från LTT är wastegateklockan, B230FT dvs FTT fick även den oljekylda kolvar 97 tror jag. Sen har inte FTT den så kallade guldboxen som går att chippa. Den går endast att chippa bränslet på medans LTT kan även ändra tändningen. Däremot så släppte volvo FTT i en verson kallad Turbo+ med optimerad styrbox (höjt ladd) men med bibehållen fabriksgaranti. Vad gäller chassi så är det ingen skillnad. men för att få mest bil för pengarna så köp en 95 eller nyare 940/945 Ltt så får du M90 lådan, billig försäkring och med enkla medel en turbo+ bil:D


Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 december 2010
#12
Då ska jag försöka rätta lite till fel som sagts här.
Enda skillnanden är tryckklockan, dvs ingen turbo, block eller något annat !
Finns större chans att det sitter en slungdiff i FTT modellerna men det är mindre viktigt.
Oljekylda kolvar kom 93 och sen har dom haft det hela tiden på turbomodellerna.
Guldboxen kan sitta i båda modellerna men fanns inte vad jag vet på de tidigare fulltryckarna.
M90 lådan kom 94 men vill minnas att dom ändrade något till 95:an M90....osäker på det.
Turbo+ är ju ett system med elektroniskt pysventil dom höjer laddtrycket vid fullgasaccelrationer.
Senast redigerat av Busgrabb (21 december 2010)

Autotech

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#13
Orangebullit skrev:
Det enda som skiljet FTT från LTT är wastegateklockan, B230FT dvs FTT fick även den oljekylda kolvar 97 tror jag. Sen har inte FTT den så kallade guldboxen som går att chippa. Den går endast att chippa bränslet på medans LTT kan även ändra tändningen. Däremot så släppte volvo FTT i en verson kallad Turbo+ med optimerad styrbox (höjt ladd) men med bibehållen fabriksgaranti. Vad gäller chassi så är det ingen skillnad. men för att få mest bil för pengarna så köp en 95 eller nyare 940/945 Ltt så får du M90 lådan, billig försäkring och med enkla medel en turbo+ bil:D

Så kaross och fram/bakvagn är identiska? Hörde ju innan här på forumet att fjädrarna kanske var hårdare på ftt?

huh?
10 427 Inlägg
21 december 2010
#14
TomasCarlsson skrev:
steifan skrev:
Rojpen skrev:
japp smile

..om nu inte fjädrarna är hårdare/grövre på Turbo-modellerna.
Edit: Inte för att det kanske är en speciellt dramatisk skillnad wink

Är du säker på det?

Nä inte 100%, men finns tydligen olika artikelnummer på originalfjädrar till Volvo 940 Turbo och tex Classic. Men enligt tillbehörskataloger har alla Volvo 940 de "sportigare" fjädrarna from årsmodell
1993.


huh?
10 427 Inlägg
21 december 2010
#15
En lustig detalj är att bilarna med B230FT (dvs Turbo) har ett luftfilterlock där det står Turbo på
samtidigt som (tydligen) många B230FK (GL, S/SE, Classic) inte har någon text på locket. cool


Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#16
steifan skrev:
TomasCarlsson skrev:
steifan skrev:

..om nu inte fjädrarna är hårdare/grövre på Turbo-modellerna.
Edit: Inte för att det kanske är en speciellt dramatisk skillnad wink

Är du säker på det?

Nä inte 100%, men finns tydligen olika artikelnummer på originalfjädrar till Volvo 940 Turbo och tex Classic. Men enligt tillbehörskataloger har alla Volvo 940 de "sportigare" fjädrarna from årsmodell
1993.

Okey:) Men om man tjackar en Volvo 944 LTT från 1993 så är det bara motorstyrkan som skiljer den från en fulltryckare? Har jag rätt?

huh?
10 427 Inlägg
21 december 2010
#17
TomasCarlsson skrev:
steifan skrev:
TomasCarlsson skrev:

Är du säker på det?

Nä inte 100%, men finns tydligen olika artikelnummer på originalfjädrar till Volvo 940 Turbo och tex Classic. Men enligt tillbehörskataloger har alla Volvo 940 de "sportigare" fjädrarna from årsmodell
1993.

Okey:) Men om man tjackar en Volvo 944 LTT från 1993 så är det bara motorstyrkan som skiljer den från en fulltryckare? Har jag rätt?

Ja så borde det vara (pga wastegateklockan som andra förklarat).
Men B230FK (ltt-motorn) kom from årsmodell 1995.



Sök