2633
Sök

Misständningar och andra konstigheter..

29 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
Vänder mig till er här på garaget då ni borde kunna mer om bilar än vad jag kan..

Köpte mig en vintersladd för någon månad sen, 740 -87 b230f. Personen som jag köpte bilen av visade mig att det kunde vara lite glapp i det vita relät inne vid säkringarna, tror det har någonting med soppan att göra?
Men om man stängde av bilen och klappa lite på relät så var det bara vrida igång bilen igen så gick den!
Men nu efter en månad ungefär så funkar det inte att röra på "sopparelät" längre, utan nu måste jag sitta och slå på hela säkringslådan eller vad jag ska säga. Och nu kan den börja misstända och poffa även när jag är ute och åker, så då måste jag in med handen fort i hålrummet under stereon och banka och slå, till slut så går den som den ska igen ett tag. Vad tror ni det kan vara?
Kan det vara nån sladd som är av som ligger och jodar mot nånting? Eller bara något glapp?

tacksam för snabba svar då jag snart ska besikta bilen.

"Tryckrören behöver byggas nya då de är byggt av en som är blind eller inte har svetskunskaper. "

MoffeGreven
15 november 2010

29 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
MoffeGreven skrev:
Byt den. Kostar 190kr..

http://www.skruvat.se/Branslepumpsrela-P12356.aspx

Jag har testat med ett annat likadant också. Vart inte bättre..

"Tryckrören behöver byggas nya då de är byggt av en som är blind eller inte har svetskunskaper. "

10 287 Inlägg
15 november 2010
Ett annat likadant begagnat eller ett nytt?

/Göran

ZuxE skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

29 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Sharky skrev:

/Göran

ZuxE skrev:

Det var ett begagnat neutral
Senast redigerat av ZuxE (15 november 2010)

10 287 Inlägg
15 november 2010
Då är det rätt lågt bevisvärde på det provet.
Du behöver ett nytt. 90% av alla fel på dessa bilar som yttrar sig på detta
sätt är bränslereläet och sannolikheten ökar iochmed att den kommer igång när du bankar
på reläet/elcentralen.
Teoretiskt skulle det kunna vara glapp i själva elcentralen men det är ytterst sällsynt.

/Göran

ZuxE skrev:
Sharky skrev:

/Göran

ZuxE skrev:

(Groucho Marx).

29 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Då är det rätt lågt bevisvärde på det provet.
Du behöver ett nytt. 90% av alla fel på dessa bilar som yttrar sig på detta
sätt är bränslereläet och sannolikheten ökar iochmed att den kommer igång när du bankar
på reläet/elcentralen.
Teoretiskt skulle det kunna vara glapp i själva elcentralen men det är ytterst sällsynt.

/Göran

ZuxE skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Jaha okej, ja då kanske jag ska kosta på vinterbilen ett nytt bränslerelä då. Tusen tack för ditt svar göran!

1 313 Inlägg
15 november 2010
Annars kan du testa och löda om reläet. även det funkar fint.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

29 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
Annars kan du testa och löda om reläet. även det funkar fint.

Är det bara att öppna upp relät och kolla om någonting står galet till då eller?

1 313 Inlägg
15 november 2010
ta bort plasthöljet och löda om alla punkter du ser...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

29 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
ta bort plasthöljet och löda om alla punkter du ser...

tack så mycket för ditt svar!

29 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Nu har jag köpt ett nytt bränslepumpsrelä och satt i det utan något bättre resultat.. Kan åka i ca 30minuter, sen kan det börja gå skit, smälla och ha sig. Så då måste jag ruska på hela "relälådan" eller vad jag ska aha så går den igen.. Ska besikta nu på fredag, så jag skulle vilja få fram vad det kan vara för fel..

10 287 Inlägg
1 december 2010
Då måste det ligga någonstans i elcentralen. Endera som ett glapp eller att något av kontaktelementen till relähållaren för bränslereläet har blivit skadat med åren (pga värme, hög ström och och dålig kontakt tex).

Tyvärr måste man nog lyfta ut elcentralen och vända på den och gå igenom och kolla noga om man hittar något.
Att lyfta ut elcentralen är "lätt". Den sitter med fyra plastflärpar och kablaget i original är så långt att det går att lyfta ur centralen bakåt och vrida den upp-och-ner.

Att hitta vad som kan vara glapp kan vara värre. Själv skulle jag börja med att titta med lupp på kontaktytorna till relähållaren. (och säkring ett och elva)

/Göran

(Groucho Marx).

29 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Då måste det ligga någonstans i elcentralen. Endera som ett glapp eller att något av kontaktelementen till relähållaren för bränslereläet har blivit skadat med åren (pga värme, hög ström och och dålig kontakt tex).

Tyvärr måste man nog lyfta ut elcentralen och vända på den och gå igenom och kolla noga om man hittar något.
Att lyfta ut elcentralen är "lätt". Den sitter med fyra plastflärpar och kablaget i original är så långt att det går att lyfta ur centralen bakåt och vrida den upp-och-ner.

Att hitta vad som kan vara glapp kan vara värre. Själv skulle jag börja med att titta med lupp på kontaktytorna till relähållaren. (och säkring ett och elva)

/Göran

Ja jag lyft ur elcentralen igår en snabbis och kollade lite snabbt. Men jag kollade bara efter kabelbrått eller liknande. Får kolla lite mer noggrant idag! Tack för dina svar göran!

Återkommer senare ikväll med resultat!

29 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
Jag testade att filma en gång när den börjde misstända. Vet inte om filmen är till så stor nytta men..
Här är filmen iallafall : http://www.youtube.com/user/zuxxet?feat … cyznMfx4Fk

Kan också tillägga att dom flesta reläna blir väldigt varma, nästan heta när man har varit ute och åkt ett tag..
Senast redigerat av ZuxE (6 december 2010)

29 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Har fortfarande inte hittat felet.. Men igår när den började att misstända så sparkade polaren till styrboxen som sitter under handsfacket ungefär, då hoppade den igång som vanligt. Kan det vara styrboxen som strular till den kanske?
MVH

10 287 Inlägg
21 december 2010
Koppla bort batteriet och skruva loss styrboxen på höger A-stolpe. Lossa kontaktdonet och kolla om kontakttungor är oxiderade eller ärgade.

/Göran

(Groucho Marx).

29 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Koppla bort batteriet och skruva loss styrboxen på höger A-stolpe. Lossa kontaktdonet och kolla om kontakttungor är oxiderade eller ärgade.

/Göran

Ok, så det är alltså viktigt att ta bort + spolen ifrån batteriet?
MVH

Sök