4280
Sök

DLS A4 och DLS 1073 = ingen bas! :(

687 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Provlyssnade precis ovanstånde uppsättning i min bil men jag blev ganska snabbt besviken på ljudet. Problemet är att det inte basar i princip något alls. Magneterna på dessa DLS-högtalare är ju till och med större än de på mina gamla GAS 10"-basar så jag tycker att det borde spela på ganska bra. Vad kan felet vara? Alla filter i steget är urklickade så den borde spela hela registret. När jag höjer så spelar det mest diskant och en del mellanregister men inte någon snärtig eller djup bas över huvud taget!

Mvh
Daniel

Jävel
2 018 Inlägg
21 december 2010
#2
Provade du utomhus?.. Nu på vintern börjar inte mitt skit basa dugligt förens man åkt typ i 40 min.. (Då har värmen från kupen åkt in i skuffen o allting börjar lira skapligt) När ja åkte kombi gick de lite fortare.

You got to risk it, to get the biscuit :)

687 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#3
Plankpojk skrev:
Provade du utomhus?.. Nu på vintern börjar inte mitt skit basa dugligt förens man åkt typ i 40 min.. (Då har värmen från kupen åkt in i skuffen o allting börjar lira skapligt) När ja åkte kombi gick de lite fortare.
Den står inne i garage och det är 5-10 grader varmt åtminstone eller kanske varmare till och med så det borde inte vara det hmm Första gången jag spelar dem men det borde ju basa något iaf.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
22 december 2010
#4
Swedenrockers skrev:
Felfasat.
Låter så ja.. så jag lägger min röst på det jag med.

Dock så ska man ju inte jämföra ljudet från 10" basar och hatthylleburkar..
Senast redigerat av Tokken (22 december 2010)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 634 Inlägg
22 december 2010
#5
Sitter högtalarna i någon låda då? Rätt volym osv?

Numera Saab 9-5 Aero -00

687 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#6
Swedenrockers skrev:
Felfasat.
Ska jag testa att byta plats på plus och minus då menar du?

687 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#7
Tokken skrev:
Swedenrockers skrev:
Felfasat.
Låter så ja.. så jag lägger min röst på det jag med.

Dock så ska man ju inte jämföra ljudet från 10" basar och hatthylleburkar..
Nej det förstår jag också men det är ändå fina högtalare för 2000 kr och några av de dyraste i sitt slag på marknaden. Har hört andra liknande högtalare spela riktigt bra bas och dessa borde ju inte vara sämre, snarare bättre.

687 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#8
andreas_gbg_ skrev:
Sitter högtalarna i någon låda då? Rätt volym osv?
Har ingen låda till dem nu eftersom de ska vara anpassade för att spela open air. Är en bmw e34 så skuffen är ju inte överdrivet stor heller. Ska försöka täta lite mer å testa att fasvända. Ska även pilla lite mer på steroen så får vi se.

3 187 Inlägg
22 december 2010
#9
Danne_485 skrev:
Swedenrockers skrev:
Felfasat.
Ska jag testa att byta plats på plus och minus då menar du?
ja testa att skifta + och minus -


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 december 2010
#10
Men skifta bara på den ena! Inte på båda samtidigt, för då är du tillbaks i samma läge. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

687 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#11
Ja men nu känner jag mig faktiskt lite löjlig hmm Var ju bara ett fasfel. Testade att byta plats på den ena högtalarens plus och minus i steget och sedan började det helt plötsligt låta mycket bättre roll Aja, nu spricker jag nästan av glädje och förväntan för det lät faktiskt riktigt hyfsat nu och kan knappt bärga mig tills det är inspelat och jag fått ordning på framsystemet med! smile

Tack för alla svar dock! Ibland är det lättare än man tror!

Mvh
Daniel

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 december 2010
#12
Då har du fått till fasningen mellan 6x9orna nu alltså, då är det bara att testa byta fas på båda för att se om du kan få dom att spela ännu bättre ihop med framsystemet eller om det redan är rättfasat. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
23 december 2010
#13
Har du monterat dom där orginal 6x9or satt på din 9000?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

687 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#14
M_icke_ skrev:
Har du monterat dom där orginal 6x9or satt på din 9000?
Hej!
Nej detta är bmwn. Vet inte om jag nämnt det någonstans i tråden. Ska nog lägga upp den här någon dag. Men skulle jag ha dem i saaben så skulle de nog få en ny hylla att sitta i. Orginalhålen brukar skallra så förbannat när man drar på. Dessutom fick jag inte ens plats med mina gamla 6x9:or där utan att ta bort/böja lite i plåtfästet.

Mvh

687 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#15
ChriZtoffer skrev:
Då har du fått till fasningen mellan 6x9orna nu alltså, då är det bara att testa byta fas på båda för att se om du kan få dom att spela ännu bättre ihop med framsystemet eller om det redan är rättfasat. smile
Ska börja med framsystemet nu i helgen. Ska se till att dämpa upp kickrarna med dämpull och provspela lite. Blir nog till att bygga en kraftigare baffel sedan och möjligen göra den vinklad så att det spelar mer uppåt.

1 634 Inlägg
24 december 2010
#16
Glöm inte att se till att grejorna sitter fast ordentligt. Spela med grejorna löst liggande är inte att rekommendera .

Numera Saab 9-5 Aero -00

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 december 2010
#17
andreas_gbg_ skrev:
Glöm inte att se till att grejorna sitter fast ordentligt. Spela med grejorna löst liggande är inte att rekommendera .
Skall DU säga som hade din X12a fast med EN skruv ett tag wink
Flärpade rätt gött big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#18
andreas_gbg_ skrev:
Glöm inte att se till att grejorna sitter fast ordentligt. Spela med grejorna löst liggande är inte att rekommendera .
Jag tänkte testa med orginalhål först, mest för att skapa mig en uppfattning om hur det kommer låta och även få ett hum om var diskanterna skall vara placerade. Är rädd att det inte kommer låta alltför bra dock med tanke att orginal infästning är en klen plastbit. hmm Återkommer förhoppningsvis med resultatet i slutet av helgen.

687 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#19
Vill även passa på att önska alla hjälpsamma och duktiga människor här på garaget en riktigt god jul! Det är ett privilegium att få ta del av era kunskaper och ideer. Vill rikta ett stort tack till er och jag hoppas att ni fortsätter med ert uppoffrande arbete. Det är oerhört uppskattat, det är iaf vad jag tycker  och säkert många andra med mig,

God )ul & Gott Nytt År!

Mvh /Daniel

1 634 Inlägg
25 december 2010
#20
Lonefox skrev:
andreas_gbg_ skrev:
Glöm inte att se till att grejorna sitter fast ordentligt. Spela med grejorna löst liggande är inte att rekommendera .
Skall DU säga som hade din X12a fast med EN skruv ett tag wink
Flärpade rätt gött big_smile
HaHa. Men den vägde å andra sidan ett par hekto och höll sig relativt stilla av sin egna vikt smile

För att få lite nyans på det hela så satt mina midbasar med 8st M4 skruv i 4mm rostfritt stål, och 3" med 4st M4 skruv i 2mm rostfritt wink

Numera Saab 9-5 Aero -00


Sök