3383
Sök

Vibrationer i ratten/bilen efter krock med en sten mot framhjulet.

186 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Jahopp då har man fått lite sladd på framhjulen och gled rakt in i en sten med högra framdäcket. Saken är den att jag inte hade så hög hastighet men dum som man är så nitade man(bilen har ingen abs) och gled rakt fram emot en "liten" sten. I början kände man ytterst små vibrationer men det förvärrades med tiden så jag tog loss fälgen och märkte att den var skev så ja bytte hela fälgen och då försvann vibrationerna i ratten, för ett tag.

Efter någon vecka kom vibrationerna tillbaka och nu känner man bara vibrationerna i ratten upp till ca 70-80 km/h och då försvinner det i ratten men man känner fortfarande det i t ex stolen och vibrationerna förvärras ju högre hastighet man har. Kan det vara hjullagret som har fått sig en smäll? Kan också tillägga att man inte känner det lika mycket om man sitter fler i bilen men vid högre hastigheter så märker man det iallafall.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 december 2010
Det kan ju vara så illa att du antingen deformerat däcket så att det inte längre är "runt" eller skadat fälgen. Prova att lämna in det på balansering och se om det blir bättre. Har du skadat några leder eller bussningar borde det synas på däcket att det slits snett. Vibrationer i 70-80-90 är i alla fall något jag förknippar med obalans.
Senast redigerat av Andromeda (26 december 2010)

186 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
Kanske inte förklarade så tydligt men jag har redan bytt hela fälgen för det gamla var helt deformerat och jag även balanserat det i en balanseringsmaskin (då jag hade tillgång till det). Får nog ta och kolla noggrannare och försöka se om det är glapp, osv i leder och bussningar.
Senast redigerat av daniel_audi92 (28 december 2010)

Sök