Så här är det...
Där bilen är oskadad (dvs. inga stenskott, inga bulor, ingen rost, inga grova repor, osv) så slipar man med 500 papper för det kan du måla på direkt utan att grunda. Där det är skador grundar man med "slip grund" efter att man har reparerat skadorna.
Att blanda färg är DEFINITIVT INTE det svåraste. Det kan man ju läsa sig till i informations texten hur man ska blanda färg, härdare, förtunning, klarlacken osv. Man man lär sig inte lacka genom att läsa någonting någonstans. Visst kan man snappa upp ett och annat på vägen men det är allt. Att lacka är som att cykla.. eller att köra bil. Ju mer man målar desto duktigare blir man.
Å andra sidan kan ALLA (nåja, de absolut flesta) människor lacka en bil. Alla kan spackla bulor/bucklor. Alla kan grunda. Alla kan maskera bilen. Alla kan slipa rost. Alla kan osv...
Konsten är att göra det BRA. Få det att se snyggt ut. För det kan INTE alla. Det bästa sättet att få ett exempel på det är att åka på en bilutställning. Där finns det oftast många jätte fina bilar.. en del har varit med i div. biltidningar (typ Bilsport) men vissa utav dem bilarna är så slarvigt stylade att man nästan inte tror sina ögon. Det är buliga bilar. Rostiga bilar. Bilar som är jätte fult målade. Slarvigt slipade bilar (med lacksläpp som följd). Kjolpaket som spacklats ihop med karossen som sedan har spruckit osv.
Jag menar.. varför lägga ut tusentals kronor på styling, stereo, motorn, inredningen osv för att bygga en riktigt läcker bil när man sedan har en lack som är jättefult lagd. Att spara några av dem tusentals kronorna på en riktig lack istället är vad många borde göra. Tycker jag.
Sedan dina frågor Danne escort..
"Hur blandar jag lackfärgen?" Det står på burkarna. Annars så kan du fråga där du köper färgen. Standox färger blandar man 2+1+1(10%).
"Ska jag slipa hela bilen innan jag börjar lacka?" Du måste slipa där du ska måla. Annars så kommer färgen att ramla av förr eller senare.
"grovt eller klent sandpapper?" SLIPpappret bör, som jag tidigare nämnde, vara 500 eller t.o.m. finare... på dem ytorna som är oskadade alltså.
"Något speciellt att tänka på?" Det beror på hur fin bil du vill ha, men ja.. det är jätte mycket att tänka på. Ge mig en mer specifik fråga så kan jag kanske hjälpa dig.
"Ska lacka med en lackspruta har jag tänkt, vet nu dock itne om detta är svårt eller lätt?" Som sagt.. ALLA kan måla. Hur fint det blir beror på hur mycket rutin och erfarenhet du har av detta sedan tidigare.
Professor Winther...
"Ta sista slipningen med 320 eller 500 papper." Ta 500.. annars måste man grunda (igen).
"Någon grundfärg/filler/primer är bra, för då ser du vart du har småbucklor och dylikt." Tvätta av bilen så att den är ren. Sedan märkar du ut bulorna med en tuschpenna el. dylikt. Då vet du vart bulorna är och där slipar du sedan fram bulan ordentligt för att därefter spackla bulan.
"Själva färgen är inte så svår att spruta, men ska du ha klarlack är det värre, den är tydligen mycket svårare." Det beror på vilken färg du ska ha. Vissa färger är lättare att måla randigt t.ex. silver. För klarlacken gäller inte FÖR mycket och inte FÖR lite klarlack. För mycket ger rinningar och för lite ger torrsprut. Det ser illa ut vilket som.
Maila mig gärna på awsom10@hotmail.com för frågor ang. lackering o.dyl.
Corrado VR6R 3.0 Turbo