3147
Sök

Ideér om hur ja ska monta ljudprylarna?

27 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Tjo, ja har inhandlat lite stereo prylar som nu snart ska monteras i min volvo 240 D

Grejjerna ja ha köpt/ska köpa är:

JL Audio w7 10" Bas
Dls Classic CAD15 Slutsteg
DD C4a Slutsteg
2F Kondensator
Kicker Ks502 5,25" Kitsystem
Kicker Ks400 4" Koaxialer
Pioneer dubbel din dvd (kan ej modellbeteckningen)

Frågan är ju då, ja har tänkt få in basen i hatthyllan med en låda undertill, har nån nå bra ideér om hur en sånn låda bör se ut ? Sen, hur ska man få in mellanregistrena och diskanterna på ett snyggt sätt ? Stegen lär förmodligen hamna på lådans baksida. Hur grovt kablage kommer behövas? Nya batterier, hur många/stora ? kommer köra basen på 6-7wrms, o mellanregistrena på 80-100w ungefär.

Sen, tror ni dessa grejjer kommer spela bra ihop ?

500 000 svenskar lider av dylexi.

3 187 Inlägg
1 januari 2011
HenkaBu skrev:
Tjo, ja har inhandlat lite stereo prylar som nu snart ska monteras i min volvo 240 D

Grejjerna ja ha köpt/ska köpa är:

JL Audio w7 10" Bas
Dls Classic CAD15 Slutsteg
DD C4a Slutsteg
2F Kondensator
Kicker Ks502 5,25" Kitsystem
Kicker Ks400 4" Koaxialer
Pioneer dubbel din dvd (kan ej modellbeteckningen)

Frågan är ju då, ja har tänkt få in basen i hatthyllan med en låda undertill, har nån nå bra ideér om hur en sånn låda bör se ut ? Sen, hur ska man få in mellanregistrena och diskanterna på ett snyggt sätt ? Stegen lär förmodligen hamna på lådans baksida. Hur grovt kablage kommer behövas? Nya batterier, hur många/stora ? kommer köra basen på 6-7wrms, o mellanregistrena på 80-100w ungefär.

Sen, tror ni dessa grejjer kommer spela bra ihop ?

dls cad15 steget, kräver en del ström, har du en batteribank som klarar det? inte kul med blinkande lampor eller i värsta fall ett trasigt steg wink

27 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Njaä inte som de ser ut nu, men ska uppgradera generatorn och köra ljudet på 1-2 separata batterier som man stoppar i skuffen

3 187 Inlägg
1 januari 2011
HenkaBu skrev:
Njaä inte som de ser ut nu, men ska uppgradera generatorn och köra ljudet på 1-2 separata batterier som man stoppar i skuffen

okej det låter bra! uppgradera generatorn behöver du inte göra men byta kablar ska du göra! orginal generator klarar rätt många batterier. men byt alla pluskablar och minus kablar.

27 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Okej, tror du 55A generator räcker ?, men de blir å dra 50mm2 ifall ja får för mig att utöka setupen.

3 187 Inlägg
1 januari 2011
HenkaBu skrev:
Okej, tror du 55A generator räcker ?, men de blir å dra 50mm2 ifall ja får för mig att utöka setupen.

hör med "drönirettab" här på garaget, han har mer koll på sådant än mig. alltid bra med grova kablar.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2011
55A-generator kommer inte att orka med laddningen som behövs.

Sedan angående dig idé med basen i hatthylan med låda under?
Nej. Dels så är hatthyllan en bärande del (främst för sidokrafter) och dels kan du få lite tråkiga fenomen då basen sitter så tätt mot en reflekterande yta, vissa frekvenser kan få sig en extra förstärkning och basen låter konstigt. Man KAN dock förstärka upp hatthyllan med ett par tvärslår som t.ex. evilaudio gjort i sitt senaste jettabygge.

Bygg hellre en låda som du har under hyllan och har basen och port riktade spelandes in i skidluckan. Ja nu sitter det en dum pappskiva ivägen och krysset är inte roligt att få tätt vid men det GÅR...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

27 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Jo jag har ju funderat på de dära, egentligen vaf ja vill ha basen i hatthyllan är för syns skull. Men de skull inte bli bättre om man bygger en baffel och montar ovanpå hatthyllan ? så tar basen inte i hatthyllan direkt utan i en skiva man har ovanpå som man sen sätter fast i en låda under hatthyllan o tätar osv ?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2011
Du får en rättextrem hörnladdning som gör att ALL bas förstärks inte på samma sätt utan vissa frekvenser sticker iväg. Exakt vilka kan jag INTE uttala mig om.

Och så var det det där med bärheten i karossen......
Eftersom hatthyllan utgör en bärande del somfrämst motverkar sidokrafter, hur bra tror du det är att kapa upp ett hål med dryga 25cm i diameter?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

27 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Just där ja ska ha basen är det redan ett hål från början på minst 20cm så de ska nog gå bra ? men de där med att vissa frekvenser förstärks har ja aldrig hört förr, men kan förstå de då den lär vibrera i samma takt som resten av karossen.

Sök