3259
Sök

LastbilTurbo i Volvo turbo motor

25 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#1
Hei, unnskyld for at jeg skriver på norsk.
jeg lurer på om det er mulig og ta lastebilturbo i en 740 Turbo, og om det kansje går med lastebil intercooler? har dette noe effekt?


8 251 Inlägg
29 december 2010
#2
Ja, det är möjligt men utan rätt grejjer runt den så kommer bilen bara gå sämre. Intercoolern om den får plats såklart kan man ju sätta i utan att det händer så mycket.


25 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#3
Så det er mulig big_smile har et mål om å bli lastebilmekanikker og et sted jeg veit om så kan man få gamle turboer fra havarerte motorer wink og jeg er litt sånn turbo sjøl så jeg vil jo ha litt ordentelig turbo som ikke alle andre har smile


10 287 Inlägg
29 december 2010
#4
Du måste förstå att ett turboaggregat måste dimensioneras efter vilken effekt man skall ha. Sätter man dit ett aggregat som är alldeles för stort så blir resultatet inte alls bra.
Jag rekommenderar dig att läsa lite teori om förbränningsmotorer och överladdning.

/Göran


Grevling skrev:
så jeg vil jo ha litt ordentelig turbo som ikke alle andre har smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 december 2010
#5
Ju större turbo desto mer turbolagg i regel så man ska ju inte leta reda på det största som går om man vill ha en trevlig karaktär på motorn. Ska man åka rakt fram på strippen så har man lite tid på sig att få snurr men ska man köra vanligt är det skiiittråkigt wink

edit: sharky hann före roll
Senast redigerat av Bensinskallen (30 december 2010)


1 758 Inlägg
30 december 2010
#6
Sen är ju "lastbilsturbo" ett ganska brett begrepp.
Är ju viss skillnad på t.ex. en Iveco från Statiol med 2,3 liters motor på en skvätt över 100 hk och en Detroit Diesel V12 på 500 hk.

Biltokig
310 Inlägg
30 december 2010
#7
ju större turbo desto mer cylindervolym behöver du annars får du laddet senare ju större turbo typ

Harè bra

1 758 Inlägg
31 december 2010
#8
ola_volvo skrev:
ju större turbo desto mer cylindervolym behöver du annars får du laddet senare ju större turbo typ

Nej, cylindervolymen har egentligen inget med saken att göra. Det som driver turbon är avgasflödet!
Enbart yttermått säger sällan särskilt mycket.

10 287 Inlägg
31 december 2010
#9
Jo Schnauz, laddet kommer senare i varv desto mindre cylindervolym du har givet ett och samma aggregat.

(Tänkte du inte på det att cylindervolym inte spelar någon egentlig roll när man pratar effekt och storle på aggregat. Där är det ju så att det i princip "bara" är effekten som styr storleken på aggregat).



/Göran



schnauz skrev:
ola_volvo skrev:
ju större turbo desto mer cylindervolym behöver du annars får du laddet senare ju större turbo typ

Nej, cylindervolymen har egentligen inget med saken att göra. Det som driver turbon är avgasflödet!
Enbart yttermått säger sällan särskilt mycket.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 758 Inlägg
1 januari 2011
#10
Sharky skrev:
Jo Schnauz, laddet kommer senare i varv desto mindre cylindervolym du har givet ett och samma aggregat.

(Tänkte du inte på det att cylindervolym inte spelar någon egentlig roll när man pratar effekt och storle på aggregat. Där är det ju så att det i princip "bara" är effekten som styr storleken på aggregat).



/Göran

Det var precis det jag var ute efter: man måste ju prata varvtal också!
En 2,5 liters motor som varvar 6.000 pumpar ju lika mycket luft som en 5 liters som varvar 3.000.

Biltokig
310 Inlägg
2 januari 2011
#11
men ju mer cylindervolym desto mer avgaser, men varvet har ju självklart ett finger med i spelet!

Harè bra


Sök