3196
Sök

Tjurig B230F -88A

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
Motorn i min 240 beter sig jäkligt skumt.
I ett visst varvtalsområde (ca.1800-3500rpm) så känns det att det saknas kraft. Till en början uppstod felet som nån slags elektriskt glappkontakt.
t.ex. jag trycker på gasen o motorn drar som han ska, men nästa gång ja trycker på gasen så bara spottar o fräser den i det givna varvt.omr. Efter en tid så övergick felet till att finnas där hela tiden. En dag provade jag att byta bränsletr.reg och då blev problemen mindre, felet fanns kvar och inom samma varvtal men mindre märkbart... Är det någon som har varit med om något liknande? snälla hjälp mej! nu har jag kört me skiten så länge så ja inte märker av det längre, men så fort ja tänker på det blir ja tokig. o gubbarna inne på volvo stod bara å klia sej i huvet när ja fråga dom...

mvh// turbotompa - visselpipa under huven är underbart

10 287 Inlägg
30 oktober 2005
Kan vara massor av saker. Dock blir man trött på mekar som bara kliar sig i huvet. En seriös mek som orkar bry sig är vad du behöver.

Ett tips bara. Har du kört soppatorsk nån gång nyligen? Då kan det vara ett igensatt soppafilter.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
näe ja har aldrig torskat...men hur förklarar man det märkliga fenomenet med att felet i början kom lika fort som det försvann? och att det bara finns inom ett begränsat varvtal? över 3500 går den som ett skott, de blir nästan lite turboeffekt av att smile

10 287 Inlägg
30 oktober 2005
Om jag vore din bilmek så skulle jag börja med att:

- öppna fördelarlocket och kika. Det brukar alltid se ut som sprängda skithus därinne. => Byt.

- Prova med en annan luftmassemätare.

- Kolla hur sprutets jordpunkt på insuget ser ut.

- Mäta soppatrycket.

/Göran

(Groucho Marx).

Mr White
1 072 Inlägg
31 oktober 2005
Kan mycke väl vara hallgivaren*svänghjulsgivare*Om du har en 2.4LH
så sitter den på svänghjulet.

På 2,2LH sitter den i fördelaren.

10 287 Inlägg
31 oktober 2005
Absolut. Jag glömde att nämna svänghjulsgivaren/fördelargivaren.

(Som faktiskt är en magnetisk givare, inte en halleffektsgivare då dessa har en eftersläpning som ökar med frekvensen och därmed är olämpliga för att ge tändtrigg).

/Göran

(Groucho Marx).

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
31 oktober 2005
Trådstartare
Aa..ja skruvar själv, så ja e min egen bilmek... men detta va klurigt de va därför ja prata me volvo om det. Jag har kollat allt ovan stående ni nämner förutom "hallgivaren", jag har antagligen 2.2LH eftersom jag inte kunde se någon givare när jag bytte kopplingen senast. Jag tackar för tipset, får se om ja orkar bry mej... har tjackat en töörbo istället //tompa
Senast redigerat av turbotompa (31 oktober 2005)

40 Inlägg
2 november 2005
turbotompa skrev:
Aa..ja skruvar själv, så ja e min egen bilmek... men detta va klurigt de va därför ja prata me volvo om det. Jag har kollat allt ovan stående ni nämner förutom "hallgivaren", jag har antagligen 2.2LH eftersom jag inte kunde se någon givare när jag bytte kopplingen senast. Jag tackar för tipset, får se om ja orkar bry mej... har tjackat en töörbo istället //tompa

den sitter i blocket över svänghjulet har du en 88b eller senar så har du2,4 innan dess 2,2

153 Inlägg
5 december 2006
har samma problem med vinterbilen blir fan tokig, felsöker man den så står det att de e nått fel i tändsystemet, ignition module - signal missing, men hittar inget fel, vet inte om de kan vara fördelare å rotor?? rätt slitet..

Tuned By Nenne !!

10 287 Inlägg
5 december 2006
Tändslutsteget antagligen.

/Göran

nenne_volvo skrev:
har samma problem med vinterbilen blir fan tokig, felsöker man den så står det att de e nått fel i tändsystemet, ignition module - signal missing, men hittar inget fel, vet inte om de kan vara fördelare å rotor?? rätt slitet..

(Groucho Marx).

Sök