3948
Sök

Bränsle fråga med "ekonomimätare"

Adder
972 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#1
Kör en MB 190 med två liters maskinen.

De har en sk ekonomimätare men går den att lita på ?

Kör mycket 70 väg och där visar mätaren mycket mer på rött när man håller 70 km/h med 5ans växel än med 4ans växel. Men betyder de att den drar men om man kör på 4an ?

Vid 70 km/h varvar den på 4an ~1800 rpm och 5an ~1400.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

429 Inlägg
4 januari 2011
#2
Har inte riktigt koll, men 1400 låter lite tungt för en såpass gammal bil. vad exakt är en ekonomimätare?


80 Inlägg
4 januari 2011
#3
1800 är väl ett mer snällare varvtal mot motorn vid belastning, under 1500 så stiger oftast förbrukningen

Adder
972 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#4
Swemil93 skrev:
Har inte riktigt koll, men 1400 låter lite tungt för en såpass gammal bil. vad exakt är en ekonomimätare?

De märks att den får jobba mera.. Mätar är denna:

http://memimage.cardomain.com/ride_images/2/4827/2581/24566290012_large.jpg

Mätaren går mot "rött" i och med gaspådrag eller när den går tungt..

Så frågan är ju hur vida den drar mindre vid lägre varv eller om den har mer kraft..

De känns ju som om de är en vakuummätare.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

926 Inlägg
5 januari 2011
#5
Ja, det är högst sannolikt en vakuummätare.
Den typen av mätare är konstruerad från början att fungera med Förgasarmotorer. En förgasare tjänar alltid på att ha ett så stängt spjäll som möjligt. Men på Insprutningsmotor är mer varvtal som styr bränsleförbrukning.
Låga varv på en förgasare och mycket gasöppning, så samlas mycket av bränslet på insugets väggar och deltar inte på ett lika effektivt sätt i förbränningen.
1400 eller 1800 rpm... svårt fall.

Mats


Sök