2583
Sök

Kylning på MB300Te

20 Inlägg
29 november 2006
Trådstartare
#1
Min temperaturmätare har börjat stiga över 80 grader sen några dagar. Kan jag ha fått luft i systemet eller behöver termostaten bytas.

Fick en indikation på att kylvätskenivån var för låg för några dagar sedan och jag fyllde då på detta. Kan det ha kommit in luft i systemet vid detta tillfälle? Hur får jag väck luften i så fall?

Tacksam för kloka svar.

/MBkillen

Chef
379 Inlägg
4 december 2006
#2
Det är inte troligt att det kommit in luft, då skulle värmen försvinna från kupén, och tempmätaren skulle leva sitt eget lilla liv med att visa vattentemp på över 100 grader för att sen gå ner till typ 60-80 grader för att sen stiga över 100 igen.........

Troligtvis kan det vara termostatproblem, eller problem med viskokopplingen på kylfläkten.

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

20 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar.

Termostaten är nu bytt. Motor får nu en arbetstemperatur som ligger mellan 80 och 100 graders strecket.

Vad är den korrekta arbetstemperaturen för denna motor?

Hade jag för låg temperatur på motorn när den låg på 80 grader och lite under?

Någon som vet och kan svara en som försöker lära sig.

/MBkillen

Chef
379 Inlägg
6 december 2006
#4
de bör ligga runt 80 sträcket, beroende på vilken termostat du monterade (finns 82? och 87? graders, är inte helt 100% vilka temperatursiffror det är, men det är nåt i den stilen)

Luftade du motorn efter termostatbytet??

Det sitter en skruv på locket till termostaten, smörj den med med rostlösning eller dyligt och försök lossa den utan att dra av den.

skruva upp den något/några varv, skruva ej ur den, stäng igen den igen.....

starta bilen och låt den gå en stund, öppna skruven och se om det kommer luftbubblor eller om det bara kommer vatten..... stäng den igen och vänta på att motortempen går upp lite, gör om samma sak igen...... öppna lite och se om det kommer luftbubblor eller vatten.... akta fingrarna för vattnet är varmt! smile stäng igen.....

gör om det tills det bara kommer vatten...... kläm lite på slangarna när du har skruven stängd

se om temperaturen sänker sig lite.....
Senast redigerat av Chrille74 (6 december 2006)

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

20 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
#5
Det verkar vara en 87 graders termostat. Inköpt på Mekonomen art nr : 4078.87D. Fabrikat Wahler.

Jag hade en sakkunnig bekant som hjälpte mig med bytet. När vi hade bytt klämde vi på alla slangar och fyllde på kylarvätska. Körde även motor en stund med öppen kylvätskebehållare.

Bilen håller jämn temperatur vi körning. Motor verkar trivas bra :-)

Finner ej någon skruv på termostatlocket.

/MBkillen


Sök