3580
Sök

Saab 9-5 rasslar och ryker som sjutton ur avgassytem

120 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#101
Turbon byter han nu, eftersom jag hade garanti. Men tror knappast att han kommer byta kedjan bara för att det rasslar lite?

493 Inlägg
6 januari 2011
#102
shandra skrev:
Turbon byter han nu, eftersom jag hade garanti. Men tror knappast att han kommer byta kedjan bara för att det rasslar lite?

men när det rasslar är det ju fel och dags för byte smile OM det nu är kedjan som rasslar. men jag tycker du skall be han kolla upp det. är det fel på kedjan så var den ju dålig när du fick bilen med.

skall bara vara att mäta spännaren.


120 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#103
Euroman skrev:
shandra skrev:
Turbon byter han nu, eftersom jag hade garanti. Men tror knappast att han kommer byta kedjan bara för att det rasslar lite?

men när det rasslar är det ju fel och dags för byte smile OM det nu är kedjan som rasslar. men jag tycker du skall be han kolla upp det. är det fel på kedjan så var den ju dålig när du fick bilen med.

skall bara vara att mäta spännaren.

Men han påstår ju att han inte hör något rassel ? så vad kan jag göra? :S

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 januari 2011
#104
shandra skrev:
Turbon byter han nu, eftersom jag hade garanti. Men tror knappast att han kommer byta kedjan bara för att det rasslar lite?

Man kan mäta hur sliten kedjan är genom att mäta kedjans spännare. En ny kedja har ut spännaren 10-11 mm, 18 mm är max, och vid 15 mm bör man byta enligt Saab.

Kräv av firman att Saab får mäta upp kedjespännaren så att han inte "råkar" komma fram till själv att den inte behöver bytas. Är den ute mer än 15 mm är den ju sliten, alltså en brist.

Då hänvisar du till konsumentköplagen, närmare bestämt den paragraf som säger att en brist som upptäcks inom 6 månader från köpet anses ha funnits vid köpet. Firman ska då enligt lag åtgärda bristen. Se då till att de inte gör ett "fulbyte" och bara byter kedjan, utan att de även byter de minst lika slitna dreven, släporna och balansaxeltransmissionen annars står du snart där emd haveri igen. Det lär synas på notan vilken metod de valt då den riktiga metoden är nästan 10 ggr så dyr wink

Vägrar han låta Saab eller annan oberoende verkstad mäta kedjan skulle jag ta bilen till Saab och bekosta mätningen själv, för att sedan kräva att han gör ett komplett byte av kam- och balansaxeltransmissionen. Det är liksom för dyrt att chansa på att det kanske är i sin ordning för att han säger det.

edit: Om den är dålig alltså. Troligen är kedjan i en 31k mil gammal 9-5:a inte i sitt bästa skick.
Senast redigerat av Andromeda (6 januari 2011)



Sök