3417
Sök

Avgas 3,5" till dubbla utblås...

672 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#1
Om man ska gå från 3,5" till dubbla rör hur stora ska dessa va för att matcha flödesmässigt?
Klarar man sej med 2,5"?

3,5" hela vägen till bakhjulet sen ett Y till mindre dim.
Senast redigerat av smiler (5 januari 2011)

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

474 Inlägg
5 januari 2011
#2
smiler skrev:
Om man ska gå från 3,5" till dubbla rör hur stora ska dessa va för att matcha flödesmässigt?
Klarar man sej med 2,5"?

3,5" hela vägen till bakhjulet sen ett Y till mindre dim.

Räknade lite, och lär väl vara 1,75x1,75x3,14 för att få ut arean på 3,5", och då blir det ju 9,6 ungefär.
Och för 2,5" är det väl 1,25x1,25x3,14x2 och då blir det ju: 9,8 ungefär. Så jag tror att det skulle vara lagom, visst det kanske blir skillnad på hur avgaserna studsar i mindre jämfört med ett större, som gör att det blir större motstånd. Men inget jag kan tänka mig att det märks i en hyfsat "normal" motor. Vad har du för effektmål?

//Alex


672 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#3
Ja tråden blev flyttad från avancerat till grundläggande hehe...
Kanske är vanligt me sånt avgas på standardbilar.

Som du skrev är de väll inte så enkelt som att bara räkna ut å få samma area.

Gissningsvis hamnar effekten på dryga 600 hjulisar.
Senast redigerat av smiler (5 januari 2011)

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

429 Inlägg
5 januari 2011
#4
Satsa på minst 2" då har du ju en halv tum i marginal smile


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
5 januari 2011
#5
3,5" brukar bara va nödvändigt från turbo och och bak till ca. mitten av bilen sen kallnar avgaserna väldigt fort och tar knappt någon plats så folk brukar ha onödigt grova rör i slutet. du klarar dig lätt med 2,5" från bakhjulen

-den satt som en fläskläpp-

672 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#6
husmus skrev:
3,5" brukar bara va nödvändigt från turbo och och bak till ca. mitten av bilen sen kallnar avgaserna väldigt fort och tar knappt någon plats så folk brukar ha onödigt grova rör i slutet. du klarar dig lätt med 2,5" från bakhjulen

Såsant, tänkte inte på den detaljen smile

Bara inte avgaserna bromsas av den mindre diametern, kommer värmen in i bilden iaf?
Påverkar temperaturen på avgaserna flödet.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
6 januari 2011
#7
tempen är det som gör att avgaserna tar utrymme.. om vi säger att du har 3.5" utblås på turbon så är det ultimat att också ha 3.5" downpipe. sen är ju katen största boven som stoppar flödet. men efter det så svalnar avgaserna så pass mycket och då tar dom inte lika mycket utrymme och alltså kan man gå ner i diameter. och fördelen med det är att man får midre bröl ljud också

-den satt som en fläskläpp-


Sök