4256
Sök

Är handledarutbildningen för privat övningskörning skrotad?

1 634 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#1
Fick höra idag att den utbildningen som de senaste åren krävts av handledare och övningsförare är slopad sedan årsskiftet. Jag kan inte hitta någon bekräftelse av detta eller så har jag inte sökt tillräckligt. Den infon jag hittar står det inget om det utan bara som vanligt, inte hunnit uppdatera ännu kanske? Kan någon här bekräfta eller dementera påståendet och helst länka till en källa.

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#2
Verkar som att det var ett felaktigt påstående sad Reglerna har ändrats 1 sept förra året att man inte behöver gå kursen samtidigt, utan att man kan gå var för sig, men att ytterligare tillägg i utbildningen skulle införas vid årsskiftet...

Numera Saab 9-5 Aero -00

2 337 Inlägg
6 januari 2011
#3
1 september 2010 slopades ju kravet på att elev och handledare var tvungna att gå kursen tillsammans, inte det du tänker på?

Edit: För sent tongue
Senast redigerat av Sarge (6 januari 2011)

312 Inlägg
6 januari 2011
#4
Om handledaren har gått kursen (som gäller i 5 år) innan behöver han bara skicka in papperna för den nya eleven.


Rumpmas
3 860 Inlägg
7 januari 2011
#5
Det som ändrats är som sagt att handledaren är godkänd som handledare i fem år efter att ha gått kursen, och inte behöver gå den tillsammans med sin elev.

Förut var en handledande trebarns-förälder tvungen att gå kursen tre gånger, en gång med vardera barn, och nu behöver han/hon bara gå kursen en gång för att få handleda alla tre inom en femårsperiod.



Sök