3528
Sök

Att tänka på vid köp: Volvo V70 2.5T 2004

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#1
Har funderat på en Volvo V70 2.5T 04a. 22300mil Automat.
Vad bör man tänka på? Den är nyligen servad med kamrem.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

595 Inlägg
9 januari 2011
#2
Länkarmarna på dessa Turbomodeller brukar slitas, sen är det väl de vanliga (servicar osv osv..), ut å testkör i farter runt 90 helst 110 för att utesluta vibberationer osv.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 januari 2011
#3
Ingen direkt faktiskt. välservad så man slipper koks i motorn å gärna bytt olja på lådan me så den lever en stund.

Annars e det väll alla andra standardgrejjer som e på alla bilar bussningar leder bromsar..... Kolla så all elekronik funkar alla varningslampor tänder sig å slocknar å gå inte på att det bara e en billig grej om motorlamapn lyser osv osv.

Kolla historik nogrant en stämpel i boken e inget utan kvitton å finns det inga kvitton så får säljaren skaka fram det från verkstan som utfört rep/service

Rätt trevliga bilar annars.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

735 Inlägg
10 januari 2011
#4
Var uppmärksam på om automatlådan växlar som den ska. Vet inte hur utbrett det är men min känsla när jag jag hängde på jagrullar forumet var att volvo har mycket problem med sina automatlådor. Min geartroniclåda betedde sig lite skumt ibland.. Smällde ibland från lådan vid nedväxlingar vid varm olja. Jag sålde iaf innan något dyrt gick sönder.

313 Inlägg
10 januari 2011
#5
Kolla så bilen är servad som den ska. Då är Automatlådan spolad som den ska. Nackdelen på denna modellen är att Volvo av någon konstig anledning valde att ha longlife service på 3000mil på dessa 2,5T modellerna. Så kolla efter "koks" i motorn. Eller få tag på ett exemplar som inte är servad med så långa intervaller. Eller iallafall bytt olja mellan servicarna..

Lycka till!
Senast redigerat av _zigge_ (10 januari 2011)


Reservdansk
6 271 Inlägg
10 januari 2011
#6
Så vitt jag vet ingår inte spolning i Volvos serviceprogram.

Visst, de tappar ur 3 liter olja via oljepluggen och häller på ny, men det räknar jag inte som en sköljning.


Vid en riktig sköljning kör du in ny olja via ena automatkyl-slangen, och kör ut gammal genom den andra.

Och man slutar inte förrän oljan som kommer ut i tömningsslangen är klar, då vet man att man har fräsch olja i lådan.

Kan gå åt en 20l dunk olja.

Kamremsintervallet är 12 000 mil, så du har ett par mil tills nästa kamremsbyte. smile
Senast redigerat av TurbOla (10 januari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

998 Inlägg
10 januari 2011
#7
Kolla bromsslangarna fram, brukar spricka, många verkstäder glömmer att kolla det. Sen bromsar, kolla noga där bak många bromsar som en käring och då får inte bakbromsarna jobba som dom ska.
Lyssna på motorn låter den som den ska, jobbar turbon.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 januari 2011
#8
TurbOla skrev:
Så vitt jag vet ingår inte spolning i Volvos serviceprogram.

Visst, de tappar ur 3 liter olja via oljepluggen och häller på ny, men det räknar jag inte som en sköljning.


Vid en riktig sköljning kör du in ny olja via ena automatkyl-slangen, och kör ut gammal genom den andra.

Och man slutar inte förrän oljan som kommer ut i tömningsslangen är klar, då vet man att man har fräsch olja i lådan.

Kan gå åt en 20l dunk olja.

Kamremsintervallet är 12 000 mil, så du har ett par mil tills nästa kamremsbyte. smile

Hmm kamremsbytet har en intervall på 16.000 mil ja.

Å det finns inget som helst byte av olja på lådan i serviceintervallerna... Man kollar den e den svart så rekomenderar man kunden å byta den å då e det fluschning som gäller inget annat

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 januari 2011
#9
_zigge_ skrev:
Kolla så bilen är servad som den ska. Då är Automatlådan spolad som den ska. Nackdelen på denna modellen är att Volvo av någon konstig anledning valde att ha longlife service på 3000mil på dessa 2,5T modellerna. Så kolla efter "koks" i motorn. Eller få tag på ett exemplar som inte är servad med så långa intervaller. Eller iallafall bytt olja mellan servicarna..

Lycka till!

04 har inte 3000 mil intervall det börja först 05 dessa har 2000

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 januari 2011
#10
JaggaChafen skrev:
Hmm kamremsbytet har en intervall på 16.000 mil ja.

Å det finns inget som helst byte av olja på lådan i serviceintervallerna... Man kollar den e den svart så rekomenderar man kunden å byta den å då e det fluschning som gäller inget annat

Är det 16 000 mil?
Jag trodde fortfarande det var 12 000 mil, som på min. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 januari 2011
#11
TurbOla skrev:
JaggaChafen skrev:
Hmm kamremsbytet har en intervall på 16.000 mil ja.

Å det finns inget som helst byte av olja på lådan i serviceintervallerna... Man kollar den e den svart så rekomenderar man kunden å byta den å då e det fluschning som gäller inget annat

Är det 16 000 mil?
Jag trodde fortfarande det var 12 000 mil, som på min. tongue

Ja det e 16.000 mil det blev 15.000 mil 99 när den nya motorn kom å 16.000 på V70n då den inte har den första servicen på 1000 mil som x70 hade.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök