3928
Sök

Motorbyte på Civic -89. Förslag på motorval och tillvägagångssätt? Priser?

17 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
#1
Jag och en kompis till mig har planer på att byta motor på min Civic -89:a för att lära oss mer om motorer, motorbyten och hela fadderullan.
Tanken vi har just nu är att köpa en Saab årsmod. -92 eller däromkring (2.0 eller 2.3 liter med turbo)- motor. Om vi finner det möjligt ska vi försöka göra den bakhjulsdriven för att hålla drivhjulen i backen och öka körglädjen.

Alltså: Förslag på bättre motorval, inlägg om vad som kan ställa till det, vad som behöver bytas, trimm, vad lagen/försäkringsbolagen säger, tillvägagångssätt etc. är önskat.

//Pinkie

Man måste inte gilla kolfiber. I alla fall inte utseendet.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
6 december 2006
#2
pinkie skrev:
Jag och en kompis till mig har planer på att byta motor på min Civic -89:a för att lära oss mer om motorer, motorbyten och hela fadderullan.
Tanken vi har just nu är att köpa en Saab årsmod. -92 eller däromkring (2.0 eller 2.3 liter med turbo)- motor. Om vi finner det möjligt ska vi försöka göra den bakhjulsdriven för att hålla drivhjulen i backen och öka körglädjen.

Alltså: Förslag på bättre motorval, inlägg om vad som kan ställa till det, vad som behöver bytas, trimm, vad lagen/försäkringsbolagen säger, tillvägagångssätt etc. är önskat.

//Pinkie

Kommer nog inte funka... Är inte helt insatt i detta men där är ingen kardan tunnel på en saab. Till motorbytet, om du hade tänkt byta till en turbo motor så finns det en FAQ du kan läsa, där besvaras de flesta frågorna.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Jubelidiot
196 Inlägg
6 december 2006
#3
volvos B230 är inte dum känner många som byt till just denna!

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

645 Inlägg
7 december 2006
#4
Att byta till en saab turbo motor och behålla framhjulsdriften är nog inte allt för jävligt fast motorfästen måste ju göras om, vet inte hur mycket plats det är i en civic men kan tänka mig att man måste göra om hjulhusen och torpedväggen etc. för att få plats.
Dock tror jag inte du får igenom den i besiktningen med turbo och det såpass kraftig effektökning ( SFRO bestikning som Amatörbyggd fordon kanske, ej så inne på sånt. )
Vad jag tror blir jävligare är att bygga om den till bakhjulsdrift med saab motorn, måste byta låda ( visst går att svetsa om sprängkåpan ) men skulle nog sattsa på en volvo motor, låda och bakaxel istället ( plocka ur någon förgången 740turbo elr liknande ).
Tänk på att du måste göra en kardantunnel, göra om bakvagnen för att få plats med bakaxeln, fästen, hjulupphängning m.m.
Skulle sattsa på ett mindre projekt "att lära sig på" t.ex byta till någon värre honda motor i den istället, fast det är klart det är ju inte lika kul och man lär sig på misstagen om man  inte lyckas på första försöket=)
Skulle vara kul att följa en projekt tråd med motorbyte och bakhjulskonvertering, men läs in dig på regler m.m före angående besiktning om du tänkt få den gatlaglig.

//Marcus Saari

17 Inlägg
7 december 2006
Trådstartare
#5
Mmm, ja, nej vi skiter nog i bakhjulsdrift. Det ska ju bara vara ett projekt på sidan av studierna. Det som oroar mest är dock om en Saab 2.0 eller 2.3 är det bästa alternativet. Man vill ju så klart ha så mycket effekt som möjligt per krona. Dessutom var det det där med besiktningsmännen, ska man regga om den som en Saab då eller ska den gå efter de regler som gäller nu? För i såna fall känns det som om alla halter kommer vara på tok för dåliga...

Man måste inte gilla kolfiber. I alla fall inte utseendet.

645 Inlägg
7 december 2006
#6
Du kan inte regga om den som en saab, kolla på sfro.com om du hittar något där annars ring och hör hur du ska gå tillväga.

//Marcus Saari


Sök