3381
Sök

Basproblem i hemmabygda lådor

52 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Skrev för ett par månader sedan om att jag ville sätta i lite roligare ljud i min Seat Cordoba -99 för en mindre summa. Hela kalaset landade på cirka 2000:- och resultatet blev helt okej.
Efter ett tags provande kom jag fram till att jag ville bygga in 6.5" midbasarna i ett par lådor och ställa i bagagen (kombi) (gjorde detta eftersom en polare gjort samma sak med bra resultat).

Nu står det alltså ett par ~10L lådor i bagagen med varsin 6.5" DLS midbas moterad i varje låda. Fram sitter det ett par 4" Hertz koaxialer på brädan.

PROBLEMET: Basen försvinner HELT när jag driver hela systemet på 4 högtalare. Flyttar jag däremot allt ljud till höger (höger koaxial, höger midbas) får jag bra bas, samma sak åt vänster. Sedan när jag kör ljudet centrerat så dör basen helt.

Flyttar jag ljudet så det går centrerat men bara bak blir det samma sak, ingen bas. Flyttar jag ljudet åt höger eller vänster med bara midbasarna på så fungerar det, men sedan när jag centrerar det så dör basen igen. Förstår ni..?

Det hör till saken att när DLS 6.5" tidigare satt i dörarna tillsammans med 4" koaxialerna i brädan så fungerade hela systemet, däremot med rätt tråkigt ljud i dörrarna. Därför byggde jag lådorna.

Hjälp tack! smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 januari 2011
FASFEEEEEEL.. Kolla så att alla högtalare har samma fas.. alltså att alla har plus på plus och minus på minus.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

52 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
SLAAARVFEEL i sådant fall, men va fan... smile Återkommer. Hur pass illa är det ifall jag har lirat felinkopplat?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 januari 2011
jakobw skrev:
SLAAARVFEEL i sådant fall, men va fan... smile Återkommer. Hur pass illa är det ifall jag har lirat felinkopplat?

Inga problem förutom att basen uteblir..

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

52 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Förstår självklart att problemet antagligen ligger i fasfelet. Men lite nyfiken på varför en bas kan gå men inte två?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 januari 2011
jakobw skrev:
Förstår självklart att problemet antagligen ligger i fasfelet. Men lite nyfiken på varför en bas kan gå men inte två?

Stänger du av dom basarna som lirar ur fas så kommer basen tillbaka..

Ena basen dras inåt och den andra utåt vilket skapar en akustisk utsläckning, med andra ord basen "försvinner".

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

52 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Okej. Men om jag enbart kör på höger midbas fungerar det ju, och samma med om jag enbart kör vänster. De är när båda spelar som basen slås ut...

Menar du alltså att de fungerar separat om de är "felkopplade" men inte om båda går samtidigt?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 januari 2011
jakobw skrev:
Menar du alltså att de fungerar separat om de är "felkopplade" men inte om båda går samtidigt?

Just precis så..

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

52 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Tack för hjälpen! smile

Sök