3411
Sök

Motorlampa Toyota Auris 2008 P0172

19 Inlägg
fredag 18:43
Trådstartare
#1
Hej!

I ungefär 1v tid så har min toyota tappat kraft när man tryckt ner gaspedalen, forsätter man hålla ner gaspedalen så gasar den upp tillslut. Men nu tändes även motorlampan. När jag felsökte så fick jag felkoden ''P0172 - System too Rich''. Jag kollade MAF värdena som såg bra ut. O2S B1S1 (O2 sensor) och O2S B1S2 rör sig exakt likadana. Ligger hela tiden på 0.9V för att sedan sjunka till 0.0/0.1V under acceleration men dom hoppar tillbaka till 900 tillslut. Så O2 värdena ligger antingen på 0.1 eller 0.9 aldrig däremellan. Vet inte riktigt vad detta betyder då jag är relativt ny inom detta men vill lära mig! Super tacksam om någon kan hjälpa mig vad jag kan kika efter eller eventuellt byta. Jag laddar upp en bild så man kan se vilka värden jag fick på 02 sensorerna. (OBS Kunde ej ladda upp via garaget.) https://se.pinterest.com/pin/779756123017696133 

Tack på förhand!
Mvh Simon

Diagnostekniker
2 784 Inlägg
fredag 19:41
#2
När man grafar lambdasonder så skall den främre hoppa hejvilt medan den bakre efter katten brukar hålla sig rätt så jämn.
Katten lagrar dock syre så sond #2 är egentligen där för att se till att katten sköter sig.
Jag brukar kontrollera dessa genom att dra upp en graf på båda, och sedan spreja in bräkleen i insuget.
Då skall främre bottna och sluta pendla, medan den bakre ska röra sig mot en fet blandning.

Gör dem så så är de med allra största sannolikhet bra, såvida inte ett fel uppstår vid X temperatur.

https://www.aa1car.com/library/o2chart.gif

MAF - har du några börvärden att jämföra mot?
Egentligen så skulle jag rekommendera att göra rent luftmassemätaren.
Hade en IS300 som betedde sig likadant med samma felkod, var bara att rengöra LMM.. hjälper inte det så var det gratis och kostade bara dig 5 minuter typ. smile

Up the RA

19 Inlägg
fredag 19:46
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
När man grafar lambdasonder så skall den främre hoppa hejvilt medan den bakre efter katten brukar hålla sig rätt så jämn.
Katten lagrar dock syre så sond #2 är egentligen där för att se till att katten sköter sig.
Jag brukar kontrollera dessa genom att dra upp en graf på båda, och sedan spreja in bräkleen i insuget.
Då skall främre bottna och sluta pendla, medan den bakre ska röra sig mot en fet blandning.

Gör dem så så är de med allra största sannolikhet bra, såvida inte ett fel uppstår vid X temperatur.

https://www.aa1car.com/library/o2chart.gif

MAF - har du några börvärden att jämföra mot?
Egentligen så skulle jag rekommendera att göra rent luftmassemätaren.
Hade en IS300 som betedde sig likadant med samma felkod, var bara att rengöra LMM.. hjälper inte det så var det gratis och kostade bara dig 5 minuter typ. smile

Hej! Tack så mycket för din kommentar. Värdena om MAF fick jag till mig är bra om dom ökar stabilt med gas och ligger lågt med bilen avstängd. Jag ska pröva och se hur bilen beteer sig om jag gör likadant. Sen ska jag absolut kika på luftmassemätaren och återkomma! smile (Y)
Senast redigerat av Simon3d (fredag 19:49)

19 Inlägg
Igår 10:17
Trådstartare
#4
När jag var ute och provkörde bilen igår så ibland la sig Lång FT B1S1 på -40% och kort på +20% under spikarna där motorn tappar kraft under en acceleration. Annars ligger bilen väldigt bra i F/A mix. Det är bara under acceleration han kan få spikarna som tänder motorlampan. Under tiden detta händer så går o2 sensorerna till 0. Kollade Luftmassemätaren (sensoren) och tycker att den lilla givaren som ska känna av temperaturen är lite grön i tråden, hjälpte inte med electronisk rengörning.


Sök