3290
Sök

Lada 2104 -86 går bara på 3 cylindrar

30 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Tjena. Har fått en Lada 2104 av min farmor. Den har stått inne i en lada i ca 5 år "haha lada i en lada. Det är årsmodell 86 och den har gått ca 8000 mil. Bilen är i otroligt fint skick, men den går inte som den ska. Känns som att den bara går på 3 cylindrar, den är väldigt slö, ioförsig så är den väll inte så pigg annars heller men något är fel. Jag är ingen duktig mekaniker men de fel som jag skulle tippa på är att den bara går på 3 cylindrar, hörde något om att de kunde vara någon brytspets eller va dom sa som måste justeras, kan de vara felet? hur utför man en sån justering i så fall och vad behövs för verktyg?

Bilen står uppe i stugan som ligger 40 mil från där jag bor så att springa ut och kolla gnistan har jag ingen möjlighet till nu på ett tag. Skriv gärna alla tänkbara fel som ni kan komma på:) Tacksam för svar /Johan

3 235 Inlägg
15 januari 2011
Det är väl förgasare på den,va? I så fall borde det vara nåt med tändningen, dåligt stift/tändkabel/fördelare...
Byt tänddelarna, så går den nog bättre.

30 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Yess de är förgasare. Farsan sa nu att han hade kollat förut och de va gnista på alla utom ett stift, kanske är något med tändkabeln till det då, det blir nog att byta dom nästa gång jag åker till stugan:)

1 212 Inlägg
15 januari 2011
köp fyra nya stift, fördelarlock, rotor, brytare, tändkablar, karboratorsprit och tanka 98 samt kolla oljan. sen kan du köra hem tryckt...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

30 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
okej, vart hittar man dom grejerna till bästa pris? någon aning?smile

1 212 Inlägg
15 januari 2011
johan_-_ skrev:
okej, vart hittar man dom grejerna till bästa pris? någon aning?smile

handla på mekonomen, original delar// med biltemas för du inte kvalitet som håller //
det är inga dyra saker till din bil. har själv haft en lada 1600 och den rolig som faaan både på snö och fuktig sommarväg..
http://mekonomen.se/?p=butik&k=yes&m=butik:)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

30 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Tack för tips och länk. Blir att beställa från mekonomen, den är rolig att köra men det blir ju 1000 gånger bättre att få det här fixat nu:)

Sök