4012
Sök

Felsökning och hjälp med första billjudet!

54 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Hejdär ska köra upp och skriva nu den nittonde så håller på att fixa iordning ljudet i min förstabil för effekt är ingen mening att satsa på i en 1.6 polo wink
Satt en ganska fin kenwood stereo Pioneer högtalare i instrumentbrädan och Blaupunkt 6.5 i hatthyllan!
Iaf jag och några kompisar var på lan och då hade vi bilen ner en kompis körde då använde jag en nyss införskaffad Fmsändare till Iphonen som kortslöt stereon ca 4 gånger så vi bytte bara säkringar och fortsatte glatt spela! Men efter det så har jag tappat all bas i 6.5orna (Kanske inte hade med det och göra menmen) Jag trodde först det var stereon då den hade börjat ge upp på andra fronter (Läste inte skivor) Så for iväg till elgiganten idag och köpte en JVC KD-R311 Som jag installerade och hoppades på att det skulle fungera! Men icke fortfarande ingen bas men nu funderar jag på att byta dom och undrar om jag kan få råd på 6.5or med bra bas och mellanregister! Vill även ha tips på bas/slutsteg för max 3000kr Med max tryck!

Tl;dr Varför har jag ingen bas i 6.5 och tips på bas/slutsteg

Mvh Pontus

3 187 Inlägg
15 januari 2011
Verkligen skrev:
Hejdär ska köra upp och skriva nu den nittonde så håller på att fixa iordning ljudet i min förstabil för effekt är ingen mening att satsa på i en 1.6 polo wink
Satt en ganska fin kenwood stereo Pioneer högtalare i instrumentbrädan och Blaupunkt 6.5 i hatthyllan!
Iaf jag och några kompisar var på lan och då hade vi bilen ner en kompis körde då använde jag en nyss införskaffad Fmsändare till Iphonen som kortslöt stereon ca 4 gånger så vi bytte bara säkringar och fortsatte glatt spela! Men efter det så har jag tappat all bas i 6.5orna (Kanske inte hade med det och göra menmen) Jag trodde först det var stereon då den hade börjat ge upp på andra fronter (Läste inte skivor) Så for iväg till elgiganten idag och köpte en JVC KD-R311 Som jag installerade och hoppades på att det skulle fungera! Men icke fortfarande ingen bas men nu funderar jag på att byta dom och undrar om jag kan få råd på 6.5or med bra bas och mellanregister! Vill även ha tips på bas/slutsteg för max 3000kr Med max tryck!

Tl;dr Varför har jag ingen bas i 6.5 och tips på bas/slutsteg

Mvh Pontus

kollat så inte du har råkat sätta på hög pass filtret på stereon?
om du höjer basen i menyn på stereon fungerar det då?

54 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Vet inte vad ett högpassfilter är!
Och om jag höjer volymen i stereon så blir det bas men låter jätteilla!

82 Inlägg
15 januari 2011
är det coax som sitter i hyllan? kolla så inte en kabel kortsluter mot jord vid högtalare.

189 Inlägg
15 januari 2011
Det big-jepp menade var att du måste ställa in basen i stereons audio inställningar. Om du håller in Meny knappen en lite stund så kommer en inställnings meny upp. Där borde det finnas något som heter eq där har du snabb val av olika musik typer, typ pop, rock, classic etc. Tror inte din stero har så du kan ställa in bas, diskant m,m manuellt.

Du kan även ta en titt i instruktionsboken om hur du hittar stereons menyer.

Lycka till
Senast redigerat av Annevare (15 januari 2011)

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson

54 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Annevare skrev:
Det big-jepp menade var att du måste ställa in basen i stereons audio inställningar. Om du håller in Meny knappen en lite stund så kommer en inställnings meny upp. Där borde det finnas något som heter eq där har du snabb val av olika musik typer, typ pop, rock, classic etc. Tror inte din stero har så du kan ställa in bas, diskant m,m manuellt.

Lycka till

Har ställt in den i stereon på Equalizer för +4 bas och satt fader på lite mer bakåt men har i princip gett upp på denna basen tänkte köpa nya 6.5or till hatthyllan imorgon någon som har tips på ett par som har bra tryck för ~600kr? Och som man kan driva på huvudenheten smile

54 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
softobbe skrev:
är det coax som sitter i hyllan? kolla så inte en kabel kortsluter mot jord vid högtalare.

Ska kolla det! Men måste vänta på att bilen kommer hem! Är utlånad till flickvännen roll

3 187 Inlägg
16 januari 2011
Verkligen skrev:
Annevare skrev:

Lycka till

Har ställt in den i stereon på Equalizer för +4 bas och satt fader på lite mer bakåt men har i princip gett upp på denna basen tänkte köpa nya 6.5or till hatthyllan imorgon någon som har tips på ett par som har bra tryck för ~600kr? Och som man kan driva på huvudenheten smile

jag skulle inte köpa nya, skulle ta reda på om stereon fungerar som den ska först. ingen idé att köpa nya om inte stereon fungerar som den ska.

54 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Stereon ska det ju inte vara något fel på va tydligen inget fel på ljudet i förra heller då den spelade likadant i princip (Ingen bas bak) Men har kollat över alla kablar där bak igår (Ska ta en närmare titt på detdär med kortslutning) Men jag har inte gjort någon kabeldragning det var gjort när vi köpte den! Och det har fungerat perfekt i 4 år men sen nu dog det när jag och några polare lånade bilen!

Sök