2286
Sök

Söker mätare som visar bränsleförbrukning under körning

1 171 Inlägg
21 januari 2011
#41
Dessutom går det att köra mycket snålare utan att hålla den på grönt hela tiden. Alltså är den i stort sett värdelös om du är ute efter att köra så snålt som möjligt.

Teoretiskt sett kan du dra i handbromsen en bit lägga i ettan och gasa dig fram med nålen på grönt och det kommer dra massor av bensin/mil ändå.
Senast redigerat av zoopåse (21 januari 2011)


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 januari 2011
#42
Busgrabb skrev:
turboforssen skrev:
Busgrabb skrev:
Ja men den kommer ju inte fungera, när du får laddtryck i en turbomotor (dvs när man belastar den och då den drar soppa) kommer ju mätaren att ställa sig på grönt då den inte får något undertryck medans den får massor av undertryck på sugmotorn när man gasar på och kommer därav visa rött.

Kort sagt, ju mer du öppnar spjället på turbomotorn ju mindre undertryck får den och till slut övertryck istället.

men du får ju inte mer undertryck på en sugmotor om du gasar...
utan tvärtom du kommer närma dig atmosfäriskt tryck eller va det heter .

och på en turbomotor så kommer den att stå på rött hela tiden då du har laddtryck och när du släpper av så kommer den gå mot det gröna....

Naj naj....du har mer undertryck ju mer du gasar och varvar motorn på en sugis. (Till en viss gräns)
Ju mer motorn varvar ju mer vill den suga i sig, undertrycket som blir när kolven går nedåt i insugstakten ökar ju desto fortare det går.
Alltså kommer mätaren att gå till rött vilket indikerar högre undertryck vilket är lika med högre bränsleförbrukning. För om motorn suger i sig mer luft så behövs mer bensin.
Turbomotorn däremot minskar ju undertrycket i insuget ju mer turbon jobbar och mätaren kommer om den sitter på en sådan motor att gå mot grönt när du gasar på ? Är du med ?

Nja rätt tänkt men fel, för du glömmerbort en viktig komponent som är med och ställer till det för dig, nämligen gasspjället cool

Tomgång - stängt gasspjäll - mycke vacuum

Gas - öppet gasspjäll - mindre vacuum

Överladdat, så går de flesta turbotrycksmätare från -1 till 2 bar d.v.d från vaccum till 2 bars laddtryck (övertryck)

Vaccum är altså 0 bar absoluttryck vilket ger -1 bar atomsfärstryck. När man överladdar har man ett tyck som är högre än atmosfärstrycket, t.ex. 0,7bar laddtryck = 0,7bar atmosfäriskt övertryck eller 1,7bar absoluttryck (vilket är anledningen till att mapsensorn är en tvåbars för att klara laddtryck upp till 2 bar absoluttryck... d.v.s 1 bars övertryck)

Hehe, nu har jag säkert rört till det för hälften rollcooltongue

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Rejsa ?
2 959 Inlägg
22 januari 2011
#43
zovix skrev:
Busgrabb skrev:
turboforssen skrev:

men du får ju inte mer undertryck på en sugmotor om du gasar...
utan tvärtom du kommer närma dig atmosfäriskt tryck eller va det heter .

och på en turbomotor så kommer den att stå på rött hela tiden då du har laddtryck och när du släpper av så kommer den gå mot det gröna....

Naj naj....du har mer undertryck ju mer du gasar och varvar motorn på en sugis. (Till en viss gräns)
Ju mer motorn varvar ju mer vill den suga i sig, undertrycket som blir när kolven går nedåt i insugstakten ökar ju desto fortare det går.
Alltså kommer mätaren att gå till rött vilket indikerar högre undertryck vilket är lika med högre bränsleförbrukning. För om motorn suger i sig mer luft så behövs mer bensin.
Turbomotorn däremot minskar ju undertrycket i insuget ju mer turbon jobbar och mätaren kommer om den sitter på en sådan motor att gå mot grönt när du gasar på ? Är du med ?

Nja rätt tänkt men fel, för du glömmerbort en viktig komponent som är med och ställer till det för dig, nämligen gasspjället cool

Tomgång - stängt gasspjäll - mycke vacuum

Gas - öppet gasspjäll - mindre vacuum

Överladdat, så går de flesta turbotrycksmätare från -1 till 2 bar d.v.d från vaccum till 2 bars laddtryck (övertryck)

Vaccum är altså 0 bar absoluttryck vilket ger -1 bar atomsfärstryck. När man överladdar har man ett tyck som är högre än atmosfärstrycket, t.ex. 0,7bar laddtryck = 0,7bar atmosfäriskt övertryck eller 1,7bar absoluttryck (vilket är anledningen till att mapsensorn är en tvåbars för att klara laddtryck upp till 2 bar absoluttryck... d.v.s 1 bars övertryck)

Hehe, nu har jag säkert rört till det för hälften rollcooltongue

/Magnus

Jag håller med dig men det mesta men man har inte mindre undertyck vid öppet spjäll och fullgas än på tomgång däremot får man ju ett väldigt undertryck på enda sidan spjället om man varvar motorn fullt och sedan stänger spjället och motorbromsar.
Vi kan vara överens om att det inte funkar med en såkallad vacummätare på en turbobil ?

Autotech

1 339 Inlägg
22 januari 2011
#44
Busgrabb skrev:
zovix skrev:
Busgrabb skrev:

Naj naj....du har mer undertryck ju mer du gasar och varvar motorn på en sugis. (Till en viss gräns)
Ju mer motorn varvar ju mer vill den suga i sig, undertrycket som blir när kolven går nedåt i insugstakten ökar ju desto fortare det går.
Alltså kommer mätaren att gå till rött vilket indikerar högre undertryck vilket är lika med högre bränsleförbrukning. För om motorn suger i sig mer luft så behövs mer bensin.
Turbomotorn däremot minskar ju undertrycket i insuget ju mer turbon jobbar och mätaren kommer om den sitter på en sådan motor att gå mot grönt när du gasar på ? Är du med ?

Nja rätt tänkt men fel, för du glömmerbort en viktig komponent som är med och ställer till det för dig, nämligen gasspjället cool

Tomgång - stängt gasspjäll - mycke vacuum

Gas - öppet gasspjäll - mindre vacuum

Överladdat, så går de flesta turbotrycksmätare från -1 till 2 bar d.v.d från vaccum till 2 bars laddtryck (övertryck)

Vaccum är altså 0 bar absoluttryck vilket ger -1 bar atomsfärstryck. När man överladdar har man ett tyck som är högre än atmosfärstrycket, t.ex. 0,7bar laddtryck = 0,7bar atmosfäriskt övertryck eller 1,7bar absoluttryck (vilket är anledningen till att mapsensorn är en tvåbars för att klara laddtryck upp till 2 bar absoluttryck... d.v.s 1 bars övertryck)

Hehe, nu har jag säkert rört till det för hälften rollcooltongue

/Magnus

Jag håller med dig men det mesta men man har inte mindre undertyck vid öppet spjäll och fullgas än på tomgång däremot får man ju ett väldigt undertryck på enda sidan spjället om man varvar motorn fullt och sedan stänger spjället och motorbromsar.
Vi kan vara överens om att det inte funkar med en såkallad vacummätare på en turbobil ?

Hur skulle bromservon kunna jobba med undertryck om det inte finns ett varierande/konstant undertryck? Jo, turbon laddar ju inte genom hela insugningssystemet utan det finns ju undertryck innan, logiskt.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
22 januari 2011
#45
Remiss skrev:
Busgrabb skrev:
zovix skrev:
Nja rätt tänkt men fel, för du glömmerbort en viktig komponent som är med och ställer till det för dig, nämligen gasspjället cool

Tomgång - stängt gasspjäll - mycke vacuum

Gas - öppet gasspjäll - mindre vacuum

Överladdat, så går de flesta turbotrycksmätare från -1 till 2 bar d.v.d från vaccum till 2 bars laddtryck (övertryck)

Vaccum är altså 0 bar absoluttryck vilket ger -1 bar atomsfärstryck. När man överladdar har man ett tyck som är högre än atmosfärstrycket, t.ex. 0,7bar laddtryck = 0,7bar atmosfäriskt övertryck eller 1,7bar absoluttryck (vilket är anledningen till att mapsensorn är en tvåbars för att klara laddtryck upp till 2 bar absoluttryck... d.v.s 1 bars övertryck)

Hehe, nu har jag säkert rört till det för hälften rollcooltongue

/Magnus

Jag håller med dig men det mesta men man har inte mindre undertyck vid öppet spjäll och fullgas än på tomgång däremot får man ju ett väldigt undertryck på enda sidan spjället om man varvar motorn fullt och sedan stänger spjället och motorbromsar.
Vi kan vara överens om att det inte funkar med en såkallad vacummätare på en turbobil ?

Hur skulle bromservon kunna jobba med undertryck om det inte finns ett varierande/konstant undertryck? Jo, turbon laddar ju inte genom hela insugningssystemet utan det finns ju undertryck innan, logiskt.

Laddar inte turbon genom hela insugssystemet ? Hur laddar den då ?
På mina bilar laddar den från turbon och hela vägen in i förbränningsrummen.

Edit: Eller du menar att den inte laddar innan turbon ? Nej det är sant, där är det ju undertryck när turbon suger i sig luft.
Senast redigerat av Busgrabb (22 januari 2011)

Autotech

1 171 Inlägg
22 januari 2011
#46
Det är vakuum i insuget oavsett om man har turbo eller inte. Turbon kommer ändå först i det röda på vakuum-mätaren när spjället är ganska öppet. Innan dess finns inte tillräckligt med avgaser som puttar på turbon. Hursomhelst så missar man poängen.

Den mäter ju hur mycket vakuum man har i motorn och inte hur ekonomiskt man kör. Det är långt ifrån samma sak. Man har isolerat en parameter och tagit den ur sitt sammanhang. Mätaren har ingen aning om vad trafiken kräver eller ifall man bromsar i onödan eller gasar för lite och för länge istället, eller kör onödigt fort/långsamt. Försöker man köra så att den visar grönt hela tiden så kör man inte ekonomiskt, man bara begränsar hur myket gas man ger som mest.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 januari 2011
#47
zoopåse skrev:
Det är vakuum i insuget oavsett om man har turbo eller inte. Turbon kommer ändå först i det röda på vakuum-mätaren när spjället är ganska öppet. Innan dess finns inte tillräckligt med avgaser som puttar på turbon. Hursomhelst så missar man poängen.

Den mäter ju hur mycket vakuum man har i motorn och inte hur ekonomiskt man kör. Det är långt ifrån samma sak. Man har isolerat en parameter och tagit den ur sitt sammanhang. Mätaren har ingen aning om vad trafiken kräver eller ifall man bromsar i onödan eller gasar för lite och för länge istället, eller kör onödigt fort/långsamt. Försöker man köra så att den visar grönt hela tiden så kör man inte ekonomiskt, man bara begränsar hur myket gas man ger som mest.

men ju mer vakuum man har desto mindre belastning på motorn har man ju = den sprutar in mindre soppa
visst det är ju inge exakt mätare som kan få ner soppa förbrukningen i mängder .
men den hjälper till lite

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 januari 2011
#48
turboforssen skrev:
men ju mer vakuum man har desto mindre belastning på motorn har man ju = den sprutar in mindre soppa
visst det är ju inge exakt mätare som kan få ner soppa förbrukningen i mängder .
men den hjälper till lite

Framförallt på en motorsvagare bil då man kör i jämn hastighet. Då är det faktiskt riktigt bra med en vacumeter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 171 Inlägg
22 januari 2011
#49
Å andra sidan ju mer vakuum man har i motorn desto mindre effektivt går den pga sugförlusterna. Det är alltså en grov förenkling att ständigt begränsa hur mycket gas man ger. Ska man accellerera är det ofta bättre att ge mycket gas tex.

Det är mycket mer användbart med en genomsnittssiffra utslaget på en sträcka än en siffra som fladdrar hit och dit beroende på hur mycket man gasar.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 januari 2011
#50
zoopåse skrev:
Det är mycket mer användbart med en genomsnittssiffra utslaget på en sträcka än en siffra som fladdrar hit och dit beroende på hur mycket man gasar.

jo men nu diskuterades det om vuccum mätaren funka eller inte.....
men visst det finn mycket bättre metoder att mäta på

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 339 Inlägg
22 januari 2011
#51
Busgrabb skrev:
Remiss skrev:
Busgrabb skrev:

Jag håller med dig men det mesta men man har inte mindre undertyck vid öppet spjäll och fullgas än på tomgång däremot får man ju ett väldigt undertryck på enda sidan spjället om man varvar motorn fullt och sedan stänger spjället och motorbromsar.
Vi kan vara överens om att det inte funkar med en såkallad vacummätare på en turbobil ?

Hur skulle bromservon kunna jobba med undertryck om det inte finns ett varierande/konstant undertryck? Jo, turbon laddar ju inte genom hela insugningssystemet utan det finns ju undertryck innan, logiskt.

Laddar inte turbon genom hela insugssystemet ? Hur laddar den då ?
På mina bilar laddar den från turbon och hela vägen in i förbränningsrummen.

Edit: Eller du menar att den inte laddar innan turbon ? Nej det är sant, där är det ju undertryck när turbon suger i sig luft.

Precis det jag menade wink


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
23 januari 2011
#52
För att ge TS ett tips i rätt riktning, så det mest effektiva sättet att avläsa momentan bränsleförbrukning så finns det två sätt som iprincip är lika exakta.

Det ena är att mäta duty cyckle och bränsletryck och därefter räkna ihop det mot vad spridaren flödar i cc/min Detta kräver att det finns i styroxen redan från början och är såde flesta moderna färddatorer fungerar.

Det andra är att installera två flödesgivare. En på tillopslinan och en påreturen. Flöde tillop - returflöde = förbrukning. Vill man ha det ännu exaktare krävs en bränslevåg, men då kan du inte längre flytta bilen ;-)

Vad det gäller flödesmätarna så finns det färdigt till marinmotorer ofta inbyggt i diverse navigatorer mm. Priserna är förståss = dyrt. Annars är det så enkelt som att köpa två lösa flödesmätare och ett räknaverk avpassat mot flödesmätarna.

exempel https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … toc=19326. Flödesgivare. 30l/min borde räcka för de flesta standardbilar.1000pulser/l

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök