2369
Sök

sälja bilen på en söndag.......?

20 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
Allt är ju som bekant till salu om man får ett bra pris. Nu är det så att imorgon (söndag) kommer det en som ska kolla på min bil. Haken är att det är söndag. Bilen är besiktad men avställd. Vad jag förstått så kan man ställa på bilen dygnet runt alla veckodagar så det ska väl gå imorron söndag. Nu undrar jag vad som gäller försäkringsmässigt ? Det går ju inte att komma i kontakt med försäkringsbolaget på söndagar. Sker det automatiskt att det på måndag registreras en försäkring from. söndagen.
Är bilen på NÅGOT sätt försäkrad om han köper bilen imorron och åker iväg.
* Hela upplägget verkar vara lite mysko. Om affären blir av var det tvunget att ske under söndagen. Han skulle betala kontant, det är ju cash eller med banksheck / postväxel. "Cash is king", men vad gör man med en postväxel på en söndag när det står en 1/4 miljon på spel? Han ringde idag (lördag vid lunchtid) och kan ju inte ha gjort nått bankärende idag. Tacksam för snabba reflektioner och tips....

" Less Is More "

34 Inlägg
9 december 2006
Om du känner dig osäker så bör du inte göra det imorgon... det står trots allt väldigt mycket pengar på spel. Men har inte de flesta försäkringsbolag personal man kan ringa till alla dagar? Även kvällar? Jag kunde ringa IF sent en kväll..... Kunde inte teckna en försäkring för man kopplades hem till någon... men man kan ju åtminstonde rådgöra med dom!

Fulländad

Egenföretagare
999 Inlägg
9 december 2006
Jag hade ju inte tagit en postväxel utan att kolla upp den på banken

20 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
Har Länsförsäkringar som försäkringsbolag, men dom har bara jourtid om det gäller akuta skador. Han som rinde har en adress i Danmark, bara ett mobilnummer registrerat. Han var tvungen att ta med bilen imorron om det skulle bli affär. Allt verkar mysko. Tror att ajg säger ifrån om han inte har Cash med sig, men vem faaan bär med sig en 1/4 mille i kontanter......?

" Less Is More "

eXXoritas
9 december 2006
hadde nog inte sålt den , hadde väntat till måndagen, för om något händer med bilen så får du all skit.

skriv gärna i morrn hur de blev smile

mvh

Jajjemen!
1 512 Inlägg
9 december 2006
Trygghansa vet ja att de går ringa å teckna försäkring hos på söndagar, de har jag gjort. dom har telefontider 07.00-21.00 alla dagar.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Chef
379 Inlägg
10 december 2006
Om bilen är avställd, när du ställer på den, så går det automatiskt till ditt försäkringsbolag att försäkringen ska aktiveras......

Har bilen stått så länge att försäkringen har avslutas så kan du inte ställa på bilen innan det finns en försäkring på den (kommer du att märka på VV's sida när du försöker ställa på den)
Det går att ringa vissa försäkringsbolag, och även att teckna försäkringen över internet.

När ni gör ägarbytet och du är lite orolig över att allt inte är riktigt rätt (alltså, köparen kör iväg med bilen, efter köpet, och du kanske tycker att det verkar lite skumt, så kan du ange klockslaget för ägarbytet på papperet, så ifall det händer något efter det klockslaget så är det nya ägaren som får stå för det inträffade.....

har han inte skaffat försäkring så får han skylla sig själv.....

En liten grej man kan göra, är att när du säljer bil och känner dig osäker på postväxel och dyligt så finns ju möjligheten om du har en dator med internetuppkoppling och köparen har en internetbank, så kan han ju föra över pengarna från sitt till ditt konto.

Då ser du ju om allt är grönt, speciellt när han fått kvittot på att pengarna ska föras över till ditt konto....

Annars är en postväxel helt ok. den får man nämligen köpa av banken, så den är redan betald. Kolla bara att det står rätt namn på postväxeln, att det verkligen är köparens, så han inte har kommit över den på annat sätt och att den då är spärrad.

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

1 893 Inlägg
10 december 2006
Kommer han från danmark för att hämta din bil?
Kontanter går bra! Passa dig för utländska post växlar och annat. Antagligen är det OK, men han kan ju lika gärna ha printat ut det på sin dator/skrivare. (Kan du se skilnad?)

Försäkring, är som sagt köparens problem. Förutom att han antagligen vill ha sin nya bil påstäld, så han inte blir stoppad av farbror-blå runt hörnet.

Bedragare finns det gott om nu för tiden. Skadar inte att vara mistänksam. Kommer det någon från utlandet och hämtar bilen, så är det betydligt svårare att få tillbaka den ifall nått skiter sig.

Får du köpeskillingen i svenska kontanta pengar med vattenstämpel o alla andra märken på plats, så spelar det ju inte så stor roll vad som händer med bilen sedan.

Medela gärna hur det gick. wink

Sök