3053
Sök

Hur få ut servicekod ur Opel Corsa (gammel)? NEJ, jag lovar att inte säga "lambdalampa"!

32 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Ja, jag har läst tråden om lambdalampor, så jag ska inte ta mig det uttrycket i mun igen.

Min tjejs bil (Opel Corsa 1.0 -97) råkade iaf ut för en liten frontalkrock (40 km/tim) och har sedan dess en sporadisk motorlampa. Lyser en liten stund lite då och då utan något tydbart mönster (kallt, varmt, vid start, efter ett tag, osv.)

Jag förstår av att läsa här på forumet att det handlar om motorns styrsystem etc. så det kan handla om lite olika saker relaterat till detta, och för att veta exakt så behöver man läsa ut servicekoden.

Så jag undrar helt enkelt om någon vet hur jag kan läsa ut denna ur just denna bilmodell? Går det manuellt, eller är det verkstad som gäller med deras fancy-pants läsare (vilket inte kommer att ske eftersom bilen inte är värd mycket)?

Eller går det att köpa en enklare kodläsare på ex. 24.com (ex. http://www.24.se/obd2-felkodslasare-p-552.aspx). Och isf, vilket protokoll har då denna bil? Finns det någon komplett lista över bilar/protokoll som ni känner till?

Just nu har jag iaf kopplat ur batteriet ett par timmar. Tydligen har vissa med liknande problem (dvs. sporadiskt och inte konstant lysande lampa) blivit av med detta irritationsmoment efter en sådan behandling.
Senast redigerat av Dannemannen (23 januari 2011)

Sök