3451
Sök

Ang, Bil batterier, till basar, generator klarar inte driva 2 batterier...

136 Inlägg
22 januari 2011
#21
Vet du i vilket skick det extra batteriet är i? För om det är dåligt så kommer generatorn att arbeta hårt för att försöka få upp spänningen i det. Kanske därför den förra generatorn gick sönder.

69 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#22
justxfun skrev:
Vet du i vilket skick det extra batteriet är i? För om det är dåligt så kommer generatorn att arbeta hårt för att försöka få upp spänningen i det. Kanske därför den förra generatorn gick sönder.

Vad jag vet så är båda batterierna i fint skick, dock ska batteriet fram bytas ut från 50 ah till 70. Och 2 extra 75 eller 95 ah running bull batterier bak fixas. Bror på ifall det ska köpas ny bil eller inte. smile Tackar i alla fall för omtanken, men mysteriet är löst nu smile

57 Inlägg
23 januari 2011
#23
varför ska man inte använda sig av kondensator?
och när jag ändå frågar, vad är (fahrad) gentemot amp?
jag har en 2 fahrads kondensator. skulle det vara bättre med ett till batteri istället??
Tacksam för svar. MVH

451 Inlägg
24 januari 2011
#24
Ett batteri innehåller ett visst antal elektroner det kan skicka ut, sedan är det slut. Problemet var främst förr så kunde tydligen batterierna vara lite för långsamma och därmed inte hinna ge ström till slutsteget just på bas-slaget. Då kan man sätta en kondensator som laddar ur sig fortare precis vid slutsteget och därmed se till att det "får mat" när det vill.

En kondensator du enkelt bygga själv med två plattor som är isolerade från varandra och koppla den ena till + och den andra till -  (hur i helvete man kan ta 1000 kr betalt för detta kan diskuteras)

Farad är ett mått på hur många elektroner som kondensatorn kan innehålla per volt. En farad är så in i helvete många elektroner.
Senast redigerat av Rigan (24 januari 2011)

57 Inlägg
24 januari 2011
#25
okej... blev ju lite klokare iaf... men vilket är bäst då!?
kondensator ellelr ett av "dagens" batterier?

stRaend
24 januari 2011
#26
Crew_Crille skrev:
okej... blev ju lite klokare iaf... men vilket är bäst då!?
kondensator ellelr ett av "dagens" batterier?

Dagens batterier, speciellt dom som är byggda för djupa och snabba urladdningar. S.k. "bilstereobatterier".

Forummoderator
18 044 Inlägg
24 januari 2011
#27
Använd ett "skiljerelä" till batteriet som driver stereon/bas. Då laddar bilen bägge när den går men separerar batterierna vid avstängd motor. Då laddar alltid bilen mot ett bra batteri som tar laddning och generatorn får något att jobba emot och går inte sönder. Samt det batteriet som kanske är helt slut får fyllas på i sin egen takt. Dock kan startbatteriets laddning "flyttas över" till förbrukningsdito om det är riktigt slut. Sätt en amperemätare på förbrukningsbatt. så ser du hur mycket kräm det tar. När mätaren lugnar ner sig och bara laddar 2-3A så är det hyggligt fullt.

Skiljerelän som klarar 70-100A finns att köpa i båttillbehörsbutiker för några hundringar (Ja det vet hur man tar betalt...) Även husvagn/husbilsfirmor har det nog, dessutom lite billigare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

stRaend
24 januari 2011
#28
Dieselsmurfen skrev:
Använd ett "skiljerelä" till batteriet som driver stereon/bas. Då laddar bilen bägge när den går men separerar batterierna vid avstängd motor. Då laddar alltid bilen mot ett bra batteri som tar laddning och generatorn får något att jobba emot och går inte sönder. Samt det batteriet som kanske är helt slut får fyllas på i sin egen takt. Dock kan startbatteriets laddning "flyttas över" till förbrukningsdito om det är riktigt slut. Sätt en amperemätare på förbrukningsbatt. så ser du hur mycket kräm det tar. När mätaren lugnar ner sig och bara laddar 2-3A så är det hyggligt fullt.

Skiljerelän som klarar 70-100A finns att köpa i båttillbehörsbutiker för några hundringar (Ja det vet hur man tar betalt...) Även husvagn/husbilsfirmor har det nog, dessutom lite billigare.

sånt här kanske? vet inte om det är liknande?

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=202

Forummoderator
18 044 Inlägg
24 januari 2011
#29
stRaend skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Använd ett "skiljerelä" till batteriet som driver stereon/bas. Då laddar bilen bägge när den går men separerar batterierna vid avstängd motor. Då laddar alltid bilen mot ett bra batteri som tar laddning och generatorn får något att jobba emot och går inte sönder. Samt det batteriet som kanske är helt slut får fyllas på i sin egen takt. Dock kan startbatteriets laddning "flyttas över" till förbrukningsdito om det är riktigt slut. Sätt en amperemätare på förbrukningsbatt. så ser du hur mycket kräm det tar. När mätaren lugnar ner sig och bara laddar 2-3A så är det hyggligt fullt.

Skiljerelän som klarar 70-100A finns att köpa i båttillbehörsbutiker för några hundringar (Ja det vet hur man tar betalt...) Även husvagn/husbilsfirmor har det nog, dessutom lite billigare.

sånt här kanske? vet inte om det är liknande?

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=202

Det där är väl skiljereläernas "konung" Helt riktigt! Bra pris också!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
24 januari 2011
#30
Helt klart ett kraftigt relä. Man får dock tänka på att 180 A är den maximala strömmen, inte den kontinuerliga. smile

57 Inlägg
25 januari 2011
#31
Okej. Tack ska ni ha.. smile blir till att bygga fram till våren då jag inte har garage.


Sök