3124
Sök

Pinnbult har gått av i topplocket (grenrör)

MoffeGreven
17 juli 2009
#1
Tjena.
Va i "garaget" (pannrummet) och skulle ta bort pinnbultarna till grenröret, när ja va på näst sista bulten så skruva ja dit 2 st muttrar då, hann knappt dra nånting så gick den av.
Huvet från bulten sitter inuti toppen!

Vad är det bästa att göra, borra ur?
Är en 531:as topplock till b230et.

Egen företagare
864 Inlägg
17 juli 2009
#2
borra och gänga på nytt.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

78 Inlägg
17 juli 2009
#3
Som ovan skriver: Borra ur och sätta i en heilicoil gänga tongue


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 juli 2009
#4
Inte alltid man behöver gänga om.

Borrar man med tex 6mm borr helt centrerat så kan man ta en "grispitt" och skruva ut resterna av pinnbulten. "Grispitt" ser nästan ut som en gängtapp...fast vänstergängad och gängningen blir bredare så den griper tag inne i hålet.

Ett tips för kommande grejer....värm skruvar och bultar du vill lossa...dra därefter ÅT ytterst lite så att det rör sig...efter det brukar det vara enklare att få loss det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

MoffeGreven
17 juli 2009
#5
Okej tack ska ni ha för tipsen! smile

GREASEMONKEY
822 Inlägg
19 juli 2009
#6
Beror på hur skicklig du är, borra upp och dra en grispitt eller borra ur hålet till en större dimension och dra i en heilicoil, eller så lämnar du helt enkelt in toppen till en motorverkstad.

Mvh S.Österdahl

Gött mos
1 096 Inlägg
27 januari 2011
#7
Gammal tråd men passande för ändamålet.

Vi bråkar med en pinnbult här hemma, det är ett par minusgrader här nu och vi värmde med en gasolbrännare likt den under under en halvtimmes tid, sen anänvde vi en sån här(första länken), vi använde en rättsågrov men den gick ändå sönder.

Materialet blev inte direkt varmt, vi har en brännare lik (se länk två), kan den vara för klen för ändamålet?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http … &ty=29

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn … lbrannare/

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

438 Inlägg
27 januari 2011
#8
Om där sticker ut en bit kvar av pinn bulten brukar jag svetsa på en mutter, man får kräma på rätt ordentligt med svetsen så hela skiten glöder sen får man försöka skruva ut den,
Annas så brukar jag borra ut och försöka träffa dom gammla gängorna med gängtapp,

Skulle tro det räcker med den brännaren om du kör på så mycket det går och kör en längre stund,
Gärna så den riktigt glöder,
Hoppas jag var till någon hjälp smile

MVH VAnd3rsson


Forummoderator
9 299 Inlägg
27 januari 2011
#9
Jag föredrar ett lagom torx-bits framför "grispitt".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Gött mos
1 096 Inlägg
27 januari 2011
#10
Swedenrockers skrev:
De absolut bästa produkterna jag använt för att få ur bultar är dessa:
http://www.ridgid.com/ASSETS/1F9FE2D445 … Set_3C.jpg

Eftersom att de är cylindriska så slipper man bultar som expanderar och nyper fast mer ju mer man drar.
En till fördel är att om man borrar så långt som skruvhålet tillåter så får man fler försök om urdragningsstiftet
går av eftersom att man då kan knacka ner den avbrutna delen längre ner i bulten.  De löpande medbringarna gör dessutom att känslan blir mer distinkt då man har nyckeln så nära bulten som möjligt till skillnad från grispittar och liknande.

Vi provande en sån "stav" också, men den höll vi på att dra isönder. Den är inte rak längre utan mer av korkskruv karaktär..

Jag tyckte vi värmde på bra denna gången.. men tydligen inte tillräckligt.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck


Sök