3529
Sök

Lågt oljetryck Audi 100 2,6E -92

66 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Jag har en audi med V6 (2,6) med lågt oljetryck.

alla andra audis ja tittat på har enligt mätaren 5 bars tryck hela tiden medans min ligger på max 3 bar när motorn e kall och 1,5-2 bar när den e varm.

nån gicare som inte kan räkna eller problem med nån oljepumps historia ?

"My Saab Is Fantastic"

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 januari 2011

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Bounty hunter
671 Inlägg
26 januari 2011
Jomppa skrev:
Jag har en audi med V6 (2,6) med lågt oljetryck.

alla andra audis ja tittat på har enligt mätaren 5 bars tryck hela tiden medans min ligger på max 3 bar när motorn e kall och 1,5-2 bar när den e varm.

nån gicare som inte kan räkna eller problem med nån oljepumps historia ?

hade samma problem me min 2,8a...bytte till orginal filter och häde i 10-30 olja..vanlig miralolja...går bra me halv syntet oxå...sen fick riktigt bra olje tryck....annars e det nog så att du får byta pump,dyrt o lite jobbigt då man får ta ner tråg o annat....

viktigt me orginalfilter i från VAG...inge mann eller liknande utan orginal.... wink

66 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Jag bytte ganska nydligen olja + filter.
Har Bosch filter från mekonomen och Castrol Magnatec 5w-40 olja. (helsyntet tror jag)

Hade lika dåligt tryck innan bytet oxå.

men mineralolja och VAG filter kan hjälpa alltså ?

"My Saab Is Fantastic"

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 januari 2011
Du kör exakt samma filter och olja som jag gör i min 5:a. Och den har perfekt oljetryck, så jag tror inte det är problemet
Senast redigerat av LeafBox (26 januari 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Bounty hunter
671 Inlägg
26 januari 2011
Jomppa skrev:
Jag bytte ganska nydligen olja + filter.
Har Bosch filter från mekonomen och Castrol Magnatec 5w-40 olja. (helsyntet tror jag)

Hade lika dåligt tryck innan bytet oxå.

men mineralolja och VAG filter kan hjälpa alltså ?

ja...satt o lästa massa om det på olika forum framförallt i usa där v6orna är poppis så stog det att orginalfiltret har en bättre backventil....helsyntet tycker jah personligen är lite överdrift i gamla sug motorer me gamma 2 ventilsteknik....kör inte ens det i min nyrenoverade 20vt i min A200a....

gamla motorer vill ha lite tjockare olja...

Bounty hunter
671 Inlägg
26 januari 2011
LeafBox skrev:
Du kör exakt samma filter och olja som jag gör i min 5:a. Och den har perfekt oljetryck, så jag tror inte det är problemet

körde oxå me olika sorters filter på min 5 oxå utan problem...men vet att Adui gjorde om smörjsystemet på v6 orna ett antal gånger pga av lågt oljettryck...sånt kan man se ifall man har ogrinal verkstad handböckerna...jag har tur att jag kan låna sånna....stog lite alltmöjligt intresant idom som dom har ändrat på genom åren... wink

66 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Ska testa med motorrengöring och oljebyte till mineral olja och vag filter.  om inte de hjälper så får ja gräva djupare.. 

Den tickar inget nämnvärt dock.. lite på tomgång.
därför tänkte jag om oljetryckskontakten kan va lite mupp oxå..

"My Saab Is Fantastic"

Bounty hunter
671 Inlägg
26 januari 2011
Jomppa skrev:
Ska testa med motorrengöring och oljebyte till mineral olja och vag filter.  om inte de hjälper så får ja gräva djupare.. 

Den tickar inget nämnvärt dock.. lite på tomgång.
därför tänkte jag om oljetryckskontakten kan va lite mupp oxå..

det sitter en givare(cylindrisk,några cm stor) me 2 stift kontakter bakom oljefiltret,en av dem ger signal till mätaren i intrumenthuset...nog inge fel på den,pajjar dom så funkar inte mätare,sen sitter det en i framkant på blocket oxå,den går bara till oljelampan....

www.12v.org finns lite allt möjligt o läsa om v6orna  wink

66 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Har bilder på oljetrycksmätaren, nystartad VS varmkörd.
(notera att olje tempen inte går högre än vad den mätarn visar heller..)

Nystartad: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1047411

Varmkörd: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1047412
Senast redigerat av Jomppa (28 januari 2011)

"My Saab Is Fantastic"

Bounty hunter
671 Inlägg
28 januari 2011
Jomppa skrev:
Har bilder på oljetrycksmätaren, nystartad VS varmkörd.
(notera att olje tempen inte går högre än vad den mätarn visar heller..)

Nystartad: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1047411

Varmkörd: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1047412

är detta med helsyntet olja?

min visade oxå så där...fast du hade lite högre kall dock....olje tempen brukar inte visa speciellt mycket...den har nog aldrig vart över första strecket på min nån gång

66 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
ja det är med Bosch oljefilter från mekonomen och Castrol Magnatec 5w-40 helsyntetsolja.

"My Saab Is Fantastic"

Bounty hunter
671 Inlägg
28 januari 2011
okej...bra...du kan ju spara oljan o filtret ifall det inte blir skillnad me den andra olja o filtret....synd o slänga fin olja så där bara....men prova nu me den 'andra' uppsättning o jämför....

sen kan du ju ha castrull o fylla på me......ifall din drar lite olj som alla andra V6or gör.....

66 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Okej.. ska jag göra.. min drar ingen olja otroligt nog big_smile

"My Saab Is Fantastic"

3 124 Inlägg
28 januari 2011
Du får skilja på oljetryck och oljeflöde.

Självklart blir oljetrycket högre om du häller i en rak-60 mineralracing olja. Däremot minskar oljeflödet något fruktansvärt.
Har du hällt i olja med rätt kall o varmviskositet? Är du säker på att oljetryckmätaren fungerar? Hur ser din vevhusventilation ut?
Du kommer inte upp så högt i oljetemp, det kan betyda att castrololjan flödar bra och därför inte kommer upp i samma tryck som orginaloljan.

På min M-coupé har jag trots stor oljekyl ca 120 grader i oljetemp vid hårdkörning med Castrol TWS 10/60 olja. Med Castrol Magnatec 5/40 har jag ca 95 grader i oljetemp vid hårdkörning.

Bounty hunter
671 Inlägg
28 januari 2011
skönt...12v drar ju visserligen inte ens i närheten vad tex 2,4 gör...det e typ en 1/2 liter per tank sen e hemsk moter...ett riktigt misslyckande.....tur att dom la ner den till slut

66 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
på frågorna: Har du hällt i olja med rätt kall o varmviskositet? Är du säker på att oljetryckmätaren fungerar? Hur ser din vevhusventilation ut?" vill jag svara:  Pass ! big_smile 

Är extremt förvånad över min lilla 2,6..
Drar ingen olja, inget vatten och ligger lätt under litern/mil landsväg.
går tyst, jämnt o fint. Skapligt pigg oxå med tanke på att de e ynka 150hk och en gjutjärnscontainer o släpa runt på tongue

(skulle dock vilja ha några ponnys till under huven men de blir juh svindyrt kr/hk)

Ska testa iaf o byta olja o filter och kolla upp så givarn funkar som den ska..  har dessutom hittat en andra givare över oljefiltret som inte ens e inkopplad.. har oxå nått o göra med oljan men vettefan vad wink

"My Saab Is Fantastic"

Sök