Det brukar gå att besiktiga med airbagratten utbytt, men vid tex demontering av passagerarairbag måste det skickas in uppgifter till Vägverket så att tilläggsinfon i regbeviset ändras. Vad som gäller för förarairbag vet jag inte, så kolla med bilprovningen innan! Sen måste ratten dessutom vara godkänd om man ska hårddra det!
Vad jag däremot vet är att du kommer att få ett larm på OBD:n och att airbaglampan kommer att lysa. Går att åtgärda med ett motstånd istället för airbagen. Brukar vara på 2,2 Kohm, men vad som gäller för Volvon får du ta reda på. Vad du än gör så Ohm-mät inte airbagen då en multimeter skickar ut spänning för att mäta..... Dock lite, men ändå!
Ok, Originalrattar må ibland vara fula men jag hade aldrig försämrat säkerheten. Många bälten är även anpassade till airbagen och kan ge fel skyddseffekt om dom används utan airbag...
Edit: Din bil är troligtvis inte helbilsgodkänd då det påbörjades -98
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (15 november 2006)