Positivt är att det är en härlig körmaskin, lika rolig som den är längs en kurvig väg lika stadig och bekväm är den på långfärd. Krocksäker för sin tid och håller ihop mycket väl om den fått rätt skötsel, och just underhåll kommer till mycket rimliga priser.
Nackdelarna:
-Alla bilar rostar, E36 innan facelift har dock känsliga framskärmar eftersom importören inte skyddade just dem. Kan även ha lätt att rosta på bakluckan, dörrarna är även dem känsliga om man inte håller dem rena.
-Elektronik: E36 var en avancerad bil på sin tid och bland annat "check control", ett system som övervakar bilen och varnar om något är fel, kan börja ge diverse felmeddelanden med tiden. Beror ibland på trasiga/skadade sensorer men oftast på ärgning, service är inte enbart olja och filter. Alla bilar, inte bara E36, mår bra av att man går igenom kontakter och dyligt då och då!
-Körglädje, vilket leder till att de körs hårt. Rätt exemplar är som sagt en trogen vän men ett slutkört exemplar blir självklart ingen rolig historia. 15-20.000:- är ingen omöjlig prisklass att hitta en fin 325i för men kontrollera bilen noga!
Dessutom kom Vanos till årsmodell 1993, något som förbättrar bränsleekonomin och ger motorn ett lite bredare register. En sådan är en klar fördel om du inte tänkt trimma bilen rejält, en utan vanos tål mer.
Lycka till!