4045
Sök

Köpråd: BMW e30, Vilken modell? Förstabil

Egenföretagare
999 Inlägg
18 januari 2011
#21
beemern skrev:
weeeman skrev:
Håller dock inte med om att du ska stirra dig blind på facelift, skiljer inte så mycket och ofta är pre-facelift en bra slant billigare wink

haha har du ens kollat dom? tongue de är stor skillnad.


en del saker som

andra kofångare
andra lycktor
helt annan frontplåt
skärmkanterna bak är lägre
hel annan bakända med snyggare högre baklycktor

Jo jag ved vad som skiljer men hellre en fräsch pre-facelift än en slutkörd facelift för samma pris!


1 482 Inlägg
19 januari 2011
#22
En 325 för 20 000kr bör du endast köpa om du tänkt byta motor i den för ärligt talat får du nog ingen fin 325a för under 30 000kr.
Dock är en 325a ruskigt rolig helt original med lamelldiff. Den släpper på torr asfalt utan problem.

I en 320 kan du slänga ner en 2.5liters M20b25a i. bara byta LMM och styrbox. Bilprovningen märker det ej ( identiska motorer ).

Ska du byta till M50 så får du tänka efter lite. En 320 går igenom med M50b20. En 325 går igenom med M50B25, efter reggning alltså. Men en 320 går inte igenom med b25an då den har förmycket power jämnfört med m20b20.

Värt att nämna är att M20 motorerna kräver en hel del underhåll. Kamremsbyten, ventilinställning osv.
M42b18 ( 318is ).. byt olja filter o stift o kör bara. Kamkedja o hydraliska lyftare.

318I,320 har Trumbromsar bak
318is, 325 har skivbromsar bak.

325 har 51mm fjäderben fram
lägre modell har 48mm ( eller 42? kommer inte ihåg ).

Det bästa du kan göra är att köpa en 318is. Dom brukar kosta runt 20 000kr precis. Lagom med power och något snålare än 325an.

Ett längre alternativ är att köpa en hyffsad 325a och riva ur motorn och slänga in en m50b25a. Dock kommer detta säkert kosta mer i längden och ta ett tag.

Självklart kan du fortfarande ha turen att hitta en fin 325a för under 20 000kr, men det är extremt ovanligt.

BLT Service
Theracords Music Label

Turbo?
440 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#23
okej smile Då blir det kanske att leta efter lite dyrare då smile

Men jag har ju ca: 4 månader att leta så jag har ju tid! smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

735 Inlägg
22 januari 2011
#24
Kring säter borde det ju finnas en del isar man kan leka på vintertid. Mao du måste leta efter en 325ix!!! diffad bakaxel, driver 63% på bakhjulen och 37% fram. I mitt tycke det roligaste man kan ratta smile Men även här får man räkna med 25 kanske 30 000 för en i vettigt skick

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 januari 2011
#25
tobee skrev:
Kring säter borde det ju finnas en del isar man kan leka på vintertid. Mao du måste leta efter en 325ix!!! diffad bakaxel, driver 63% på bakhjulen och 37% fram. I mitt tycke det roligaste man kan ratta smile Men även här får man räkna med 25 kanske 30 000 för en i vettigt skick

håller med denne talare.

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_325 … 16&w=1

C H E V R O L E T <3

711 Inlägg
22 januari 2011
#26
Jag hade en 320 med ilyft 325-motor (finns som min Gamla bil på garaget).
Mycket rolig maskin, underbart ljud och underbar karaktär ur 6an. Helt ovärt att chippa den (tidigare ägare gjorde det). Problemet kanske låg i att kammen var bytt också, men det enda skillnaden var väl att tomgången var på tok för hög.

Saknar min lite, även om det var en 85a så var den välutrustad, bl.a. med pilotkonsolen (i taket) och digital klocka.


31 Inlägg
1 februari 2011
#27
har några 318is och en eller annan kan nog vara till salu i vår, om du är intresserad. 318is och 325 är absolut de roligaste i e30 klassen, dock är 318is billigare att försäkra och tanka. plus att de ligger snäppet under i prisklass


Sök