3087
Sök

Räkna / hjälp med låda, Sub-horn.. / "inbyggd" aeroport

8 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Har sett en snubbe på youtube som gjort några riktigt feta baslådor, han har gjort en stor fin port med välvd mdf från två håll.. (Mina fina paintbilder som är bifogade). Vart rätt kär i denna lådan, men nu kommer jag till det som är det kluriga.

Hur f*n ska jag ränka ut måtten på lådan, det är ju som en slags halv bandpass eller vad man ska kalla det, vill ha tips eller rent utav hjälp direkt med uträkning på hur stor throaten, volymen, hur jag ränkar på porten med mera.. Det är ju inget simpelt basrör direkt.

Har tänkt att använda mig utan två stycken Zachry X3M-120 DVC 12or.

Max effekt 1000 W. Magnet 100 oz. Känslighet 88 dB. FS 30,14 Hz. Qts 0,49. Vas 33,13 L.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/sub_super_aero.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/sub_super_aero_closed.jpg

/Audi Pontus

16 197 Inlägg
2 februari 2011
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76370/851231_u1s0tx.jpg

inte nån sån typ av låda du menar?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Njaa inte riktigt, men väldigt snarlik.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/subsuper.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/subsuper2.jpg

Team dBakuten
3 453 Inlägg
2 februari 2011

En stilig portad låda.. helt enkelt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

8 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Jag antar det, vart lite fundersam då jag såg innanmätet, inte riktigt bandpass. Men som sagt, hur räknar jag på denna stiligt portade lådan big_smile hehe. Porten är ju inte rund, och det ska ju räknas på en throat där.

8 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Helgen är nära, get me through this!

451 Inlägg
3 februari 2011
Nuuu får vi skilja lite mellan vad du skriver/ritar och vad du vill uppnå.
På din första beskrivning/bild så verkade det som om du ville bygga ett exponentialhorn/kvartsvågpipa men sedan visade det sig att du egentligen bara vill bygga en helt vanlig slotportad baslåda.

Du bygger helt enkelt en helt vanlig slotportad låda, fast du gör det fint och noggrant med ena änden av porten rundad. Jag skall dock villigt erkänna att jag inte har den blekaste aning om hur just denna personen lyckats få till rundningen så bra. Själv skulle jag kört dubbla bafflar och en fräs. (om jag nu någon gång skulle vilja ha endast ENA ändan av porten rundad)

21 761 Inlägg
3 februari 2011
60 liter netto med 180 cm2 port (30x6 cm i uträkningen) som är 43 cm lång, då borde avstämningen hamna omkring 40 Hz. Det knepiga är att veta hur mycket av portens välvda del som räknas till själva portlängden, vilket bla har med mynningens radie att göra. Jag vet inte riktigt hur detta ska räknas ut. hmm

1 468 Inlägg
3 februari 2011
Drönirettab skrev:
60 liter netto med 180 cm2 port (30x6 cm i uträkningen) som är 43 cm lång, då borde avstämningen hamna omkring 40 Hz. Det knepiga är att veta hur mycket av portens välvda del som räknas till själva portlängden, vilket bla har med mynningens radie att göra. Jag vet inte riktigt hur detta ska räknas ut. hmm

yikes. finns det sånt du inte kan räkna ut gällande baslådor.. roll

Kan kanske får göra samma teori som vanlig port att man bygger med för lång och kortar porten om avstämmningen blir för låg??

Jävligt mycket mer besvärligt men det skulle nog kännas jävligt seriöst.
Annars kan man kanske beställa en färdig låda med lite önskelista på sig?

mvh

8 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Rigan skrev:
Nuuu får vi skilja lite mellan vad du skriver/ritar och vad du vill uppnå.
På din första beskrivning/bild så verkade det som om du ville bygga ett exponentialhorn/kvartsvågpipa men sedan visade det sig att du egentligen bara vill bygga en helt vanlig slotportad baslåda.

Du bygger helt enkelt en helt vanlig slotportad låda, fast du gör det fint och noggrant med ena änden av porten rundad. Jag skall dock villigt erkänna att jag inte har den blekaste aning om hur just denna personen lyckats få till rundningen så bra. Själv skulle jag kört dubbla bafflar och en fräs. (om jag nu någon gång skulle vilja ha endast ENA ändan av porten rundad)

Ska försöka räkna på lådan själv, och få med porten när den är rektangulär istället för cirkulär och försöka stämma den till runt 40hz. Dessutom är lådan inte färdig på dom riktiga bilderna som du kanske ser, båda halvorna är välvda i resultatet (som inte finns med). Lådan har även flush-monterade basar, med en inre baffel, det är därför hålen för basarna är så pass exakt som det är).

Det finns en ganska enkel lösning på att välva MDF så som på bilderna, du sågar bara ett "raster" i baksidan av skivan, man lämnar sedan ett par millimeter kvar mot framsidan. Efter det är det bara att välva. Finheten och radien justeras med bredden mellan snitten och hur många..
Senast redigerat av AudiPontanz (3 februari 2011)

8 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Tack du, ska faaktiskt göra en sak jag borde gjort innan jag postade här. Ska testa att räkna ut allt kring detta själv, kan posta resultatet här sen. Så kan ni ju se om det gått käpprätt åt skogen eller om jag lyckats fatta något big_smile

Min första låda var en rejäl bandbass (decware's the wicked one), trots betyder det ju inte att jag kan mycket alls.. Är inte helt hemma på parametrar än osv, men det ska väl gå att få in.

8 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Nuså! 118 liter netto, port på 70 x 350mm och 225mm djup. detta till 40 hz.
352mm djup om slotten ska vara 100mm bred och 350mm hög.

Låter detta troligt, eller är det tillbaks till ritbordet?

/Pontus

3 466 Inlägg
4 februari 2011
Leo86 skrev:
Drönirettab skrev:

Kan kanske får göra samma teori som vanlig port att man bygger med för lång och kortar porten om avstämmningen blir för låg??

mvh

Kan den bli för låg? hehe wink Djupbas är niiice
Senast redigerat av M_icke_ (4 februari 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 468 Inlägg
4 februari 2011
M_icke_ skrev:
Leo86 skrev:
Drönirettab skrev:

mvh

Kan den bli för låg? hehe wink Djupbas är niiice

njaa för en del kan det inte bli för lågt. men beroende på musiksmak så kan det låta skit smile

Sök