Jag har märkt en grej angående min Saab så jag hoppas jag kan få lite svar på mina frågor här. Jag har en Saab 9-3 2.0t års:1998 och min pappa har en Saab 9-3 2.0t av årsmodell 2001. Märkte skillnad när jag körde min pappas för ett tag sen, att hans "sticker" iväg bättre på låga varv än vad min gör. Tycker nu att min är otroligt seg på låga varv, bättre drag i hans 01:a. Vad jag har förstått så sitter det olika växellådor i dessa bilar, Trionic 5(?) i min och Trionic 7(?) i hans. Kan detta vara orsaken till att min inte är lika "pigg" på låga varv?
kan bero på att han har biturbo kanske?? inte säker när de infördes.... om det är så har din farsa två mindre snurror, en som börjar ladda vid 1500 å nästa vid kanske 4000, så det blir en jämnare gång med mindre ketchup effekt... men på din farsas bil blir där någon ketchupeffekt??
kan bero på att han har biturbo kanske?? inte säker när de infördes.... om det är så har din farsa två mindre snurror, en som börjar ladda vid 1500 å nästa vid kanske 4000, så det blir en jämnare gång med mindre ketchup effekt... men på din farsas bil blir där någon ketchupeffekt??
//Silver
Jo, om det är så att far din har biturbo så e det nog därför.. men om man ställer om grundladden då? Gör det nån skillnad på acc?
Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Jag har märkt en grej angående min Saab så jag hoppas jag kan få lite svar på mina frågor här. Jag har en Saab 9-3 2.0t års:1998 och min pappa har en Saab 9-3 2.0t av årsmodell 2001. Märkte skillnad när jag körde min pappas för ett tag sen, att hans "sticker" iväg bättre på låga varv än vad min gör. Tycker nu att min är otroligt seg på låga varv, bättre drag i hans 01:a. Vad jag har förstått så sitter det olika växellådor i dessa bilar, Trionic 5(?) i min och Trionic 7(?) i hans. Kan detta vara orsaken till att min inte är lika "pigg" på låga varv?
Tacksam för svar.
Om båda är med litet t i "beteckningen" så utgår jag från att båda två är lågtryckare på 150 hk eller sitter din pappa på någon med starkare motor? Om han har den nya motorn (med trionic 7) i kombination med annan utväxling är det klart att den kan kännas lite piggare, dock var det väl 154 hk i den gamla och 150 hk i den nya, men möjligt att det är mer vrid på lägre varv på den nya.
Är din bil fullt frisk? Inga slangar som spruckit? osv
det bör vällgöra det... men då måste du nog ställa om den andraturbon me... annars lär det ryckatill när den börjar ladda... men det är väll just det som görs vid en chippning bara ökaladdtrycket behöver inte ge så mycket, får justera bränsletillförsel osv.... //Silver