3024
Sök

Saab 9-3. Seg på låga varv.

65 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
#1
Hejsan

Jag har märkt en grej angående min Saab så jag hoppas jag kan få lite svar på mina frågor här. Jag har en Saab 9-3 2.0t års:1998 och min pappa har en Saab 9-3 2.0t av årsmodell 2001. Märkte skillnad när jag körde min pappas för ett tag sen, att hans "sticker" iväg bättre på låga varv än vad min gör. Tycker nu att min är otroligt seg på låga varv, bättre drag i hans 01:a. Vad jag har förstått så sitter det olika växellådor i dessa bilar, Trionic 5(?) i min och Trionic 7(?) i hans.
Kan detta vara orsaken till att min inte är lika "pigg" på låga varv?


Tacksam för svar.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 december 2006
#2
Är det likadana motorer i dem?

150hk båda?

Kan bero på massor av faktorer... Igensatt luftfilter, slutkörd turbo osvosv...

Hur långt ha bilarna gått?

//kwansa

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

666 Inlägg
12 december 2006
#3
kan bero på att han har biturbo kanske?? inte säker när de infördes....
om det är så har din farsa två mindre snurror, en som börjar ladda vid 1500 å nästa vid kanske 4000, så det blir en jämnare gång med mindre ketchup effekt... men på din farsas bil blir där någon ketchupeffekt??

//Silver


798 Inlägg
12 december 2006
#4
2.0:orna har funnits i 150, 185 eller 205hk-versioner vad jag vet. Jag tror "problemet" ligger här...
Senast redigerat av timnordlof (12 december 2006)


Avstängd
914 Inlägg
12 december 2006
#5
silverbird skrev:
kan bero på att han har biturbo kanske?? inte säker när de infördes....
om det är så har din farsa två mindre snurror, en som börjar ladda vid 1500 å nästa vid kanske 4000, så det blir en jämnare gång med mindre ketchup effekt... men på din farsas bil blir där någon ketchupeffekt??

//Silver

Jo, om det är så att far din har biturbo så e det nog därför.. men om man ställer om grundladden då? Gör det nån skillnad på acc?

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

3 121 Inlägg
12 december 2006
#6
Jepppe_ skrev:
Hejsan

Jag har märkt en grej angående min Saab så jag hoppas jag kan få lite svar på mina frågor här. Jag har en Saab 9-3 2.0t års:1998 och min pappa har en Saab 9-3 2.0t av årsmodell 2001. Märkte skillnad när jag körde min pappas för ett tag sen, att hans "sticker" iväg bättre på låga varv än vad min gör. Tycker nu att min är otroligt seg på låga varv, bättre drag i hans 01:a. Vad jag har förstått så sitter det olika växellådor i dessa bilar, Trionic 5(?) i min och Trionic 7(?) i hans.
Kan detta vara orsaken till att min inte är lika "pigg" på låga varv?


Tacksam för svar.

Om båda är med litet t i "beteckningen" så utgår jag från att båda två är lågtryckare på 150 hk eller sitter din pappa på någon med starkare motor?
Om han har den nya motorn (med trionic 7) i kombination med annan utväxling är det klart att den kan kännas lite piggare, dock var det väl 154 hk i den gamla och 150 hk i den nya, men möjligt att det är mer vrid på lägre varv på den nya.

Är din bil fullt frisk? Inga slangar som spruckit? osv


666 Inlägg
13 december 2006
#7
det bör vällgöra det... men då måste du nog ställa om den andraturbon me... annars lär det ryckatill när den börjar ladda... men det är väll just det som görs vid en chippning
bara ökaladdtrycket behöver inte ge så mycket, får justera bränsletillförsel osv....
//Silver


65 Inlägg
13 december 2006
Trådstartare
#8
båda bilarna är 185hk stort "T" och han har inte någon biturbo, men ni tror inte att "problemet" kan ligga på dom två olika växellådorna?

10 287 Inlägg
13 december 2006
#9
Dubbelpost och fel forum.

Tråd låst.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök