3406
Sök

Volvo 745 Tic -87 pendlar på tomgång och läcker olja

JFU104
3 februari 2011
Trådstartare
Hej!
Har en volvo 745 tic -87 som jag nyss köpt.
Motorn är en b230et med ft-block, 531-topp, vx3-kam och större ventiler. Enligt förra ägaren så är bränsletrycket uppställt. Antagligen så är den chipad med.
Bilen startar varje gång jag vrider på nyckeln, men pendlar på tomgången, mest när den är kall.
Ibland när jag krypkör i en korsning eller liknande så "varvar den av sig själv" fast jag har kopplingen nere.
Jag får hela tiden olika bud om vad det är för fel, så jag tänkte om någon vänlig själ här kanske kan hjälpa mig? Jag har ingen erfarenhet av turbobilar hmm

Ett annat fel är att den läcker olja. Har fått höra att det är ett vanligt fel. Finns det nån som har erfarenhet av detta och kan förklara lite närmare vad jag bör göra och vad det kan tänkas kosta?
Det luktar jättemkt bränd olja när jag kört med den, men det kanske beror på att förra ägaren har spillt när han har fyllt på? Det lär väl försvinna om jag motortvättar?

Tacksam för svar..

JFU104
4 februari 2011
Trådstartare
okey, nej då är det inte samma, men min är också silvrig smile tråkigt när skiten börjar krångla.. tack smile

Däckmissbrukare
144 Inlägg
6 februari 2011
kolla om den drar tjuv luft nånstans tongue..sen de där med oljan kolla så de inte är oringarna vid fördelaren dom brukar läcka och då kan de lukta lite bränt smile i värsta falla kan den läcka i topppackningen så de rinner ner på tex downpipen tongue

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

JFU104
6 februari 2011
Trådstartare
tack jimpa! smile

15 Inlägg
8 februari 2011
kolla tomgångsmotorn. och oljereturen från turbon det är ganska orginal att det läcker därifrån på 740 turbo

179 Inlägg
9 februari 2011
vilken färg har kontakten till motortempgivaren och på kallstartsventilen? motortempgivaren ska ha blå kontakt, kallstarten ska ha svart. Kolla vilken färg det är på kablarna på tomgångsmotorn och spjällägesgivaren med. Längst bak på toppen sitter en till givare som kallas termotidgivare. Den har en liten kontakt kolla så den är i. Klickar spjällägesgivaren precis när du vrider gasrullen?
Senast redigerat av Gomez (9 februari 2011)

Sök