2833
Sök

Höga lambdavärden Audi 90 20V quattro.

Saabnörd
40 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Hej nyss vart och besiktat bilen, enda felet var att lambdan ligger runt 1.1 istället 1.03 som är max värde (om jag inte mins fel).

Så nu skulle jag behöva lite förslag vad det kan vara, finns det något sett att fuska till sin bättre lambdavärden?

Det enda jag gjort är att byta stift, blåst rent luftfiltret, samt pluggat ett rör som kommer från grenröret.
Jag vet inte riktigt vad röret ska vara bra för, trodde första att det hörde till den bort plockade AC:n, men det låter jo konstigt att AC:n ska ha kontakt med grenröret. Ska försöka fixa bilder under dagen.

Kan lambdan vara trasig? Jag fick för mig att resultatet brukar bli jättekonstiga värden då?

Tacksam för ide, tankar och svar.

/Robin

Second place is the first loser, go hard or go home

AutoTekniker
27 Inlägg
3 februari 2011
Vad hade du för övriga avgasvärden?
Avgasläckage, drar tjuvluft.. ?

Power Is Nothing Without Control
Drive like You live for ever, Live like you die tomorrow.

Saabnörd
40 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Min inte 100% men CO HC var ok, det var bara lambdavärdet på förhöjdtomgång som var förhögt.
Har pillat mycket med avgassystemet under vinter, men det är ju inte omöjligt att det läcker i något skarv kanske. Något tips på hur man lättast kollar om den drar tjuvluft?

888 Inlägg
3 februari 2011
Läcker det från avgasröret får du hög lambda. Fixa det så ska du se att den går igenom.

Saabnörd
40 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Som sagt inte omöjligt att det läcker i någon skarv, får ta fram avgaspastan smile

Saabnörd
40 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Hej, ombesiktning närmar sig och ingen bukt med problemet än.
Några fler kloka Idéer eller typs på hur jag kan få ner värdena?

/Robin

Sök