3479
Sök

Golf 3 -94 1.8 ABS Fel hjälp!!!

4 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Tjenare! har fått syrrans golf 3 variant 1.8 när jag fick den så va det bromsar och ljuddämpare som var felet samt att abs lampan lös, har fixat allt utom att abs lampan lyser...

har tittat ohm värdet på givarna i huven och dom va helt ok inget fel vid hjulen tror det kan vara ett jordfel men eftersom jag är ny på det här med abs så är jag inte säker skulle uppskattas med lite hjälp smile

Tackar på förhand Anton.

Motborgare
1 099 Inlägg
5 februari 2011
Om lampan lyser från start, så betyder det att datorn i ABS-enheten inte får OK på alla delar av självtestet. Den testar att det inte är avbrott i sensorerna och den testar solenoiderna i ventilhuset och pumpen i ventilhuset.

Slocknar lampan efter start, men börjar lysa när bilen börjar rulla, så betyder det att datorn tappar pulser från en eller flera av sensorerna. Det betyder oftast att ABS-kransarna är dåliga. Ofta spricker de och blir hängande lösa på navet.

-- K

45 Inlägg
5 februari 2011
ta bort abs lampan.. lätt fixat å så går den genom bes!

Kokar ris
923 Inlägg
5 februari 2011
vet ju inte vilken årsmodell du har på golfen iofs, men ta en titt på kontaktstycket till abs-pumpen, är vanligt på vissa av dom där, annars som sagt så är det kransen. Hur som helst så borde du åka o få felkoder avlästa på bilen, fikabröd is king för sånt :9

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 februari 2011
jimmyy_86: Lite bättre kan du allt...ABS-lampan kollas vid besiktning, även om det KAN missas. En någorlunda uppmärksam besiktningstekniker uppmärksammar att bilen har ABS och att kontrollampan INTE lyser några sekunder vid start, detta medför en fin 2:a i protokollet, dvs ombesiktning.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

45 Inlägg
5 februari 2011
hm,jo om vi ska vara riktigt noga! då ska dom uppmärksamma abs pumpen,mm.. jag har gjort  det flera gånger,men! visst kan man misslyckas.. helt sant... smile

Egenföretagare
999 Inlägg
4 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
den lyser från när jag sätter på tädningen och startar slocknar inte eller blinkar, det är årsmodell -94 på den, läste att man kunde ta och koppla in abs in till oljetrycket för att släcka lampan så den går igenom bes, funkar det tro? smile

4 474 Inlägg
6 februari 2011
Skall du tvunget fuska? Isf så har jag för mig att ABS-lampan sitter i mittkonsolen bredvid Airbag-lampan, dvs inte i instrumenthuset (iaf på Passat). Jag skulle isf skifta plats på dessa lampor, det är "kodade" har jag för mig så man får ha sönder plasten en aning...Lysande Airbag-lampa ger inte ombesiktning. Men mitt råd är att fixa ABS!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
besiktningen är om en månad så ja jag vill helst fixa abs men jag vet bara inte hur, och har inte råd att lämna in den så sad

45 Inlägg
6 februari 2011
åk till en vag verkstad och be dom att läsa av felminnet! dom har en gammal data som dom kan läsa av med,kolla om det går att se vilken abs givare som ger upp felet... smile
värt ett försök!

4 474 Inlägg
6 februari 2011
VAG tar typ 800 för att läsa av felkoderna...Då är det billigare/bättre att skaffa en egen "VAG-com" kabel inkl VAG-com för knappa 400kr, som man kan ha nytta av flera gånger... Min gissning är att i princip vilken verkstad som helst kan läsa av felkoderna på en bil från -94, knappast gratis dock men för en 300-400 skulle jag gissa...

4 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
okej tackar för alla svar ! smile

45 Inlägg
10 februari 2011
eller inte.. jobbar själv på en VAG verkstad.. vi tar 250:- för en avläsning av felminnet! tycker att det är orimliga pengar att betala annars.. 800:- va kanske att ta i lite.. förstår möjligt om dom samtidigt gör en felsökning!

4 474 Inlägg
10 februari 2011
Jimmy: I "storstäderna" kostar det kring de 800 att läsa ut felkoderna...250kr låter snorbilligt hos en auktoriserad VAG-verkstad. När jag hade strul med min bil ville Mekonomen ha kring 400 för att läsa ut felkoderna...

Sök