3637
Sök

Glasfiberbygge, nybörjare som söker tipps och råd!

Lagerchef/latsbilschaufför
5 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Har letat och läst på googel nu ett bra tag och tror jag är hyffsat redo att sätta igång med mitt "träningsprojekt" nu.
Vill bara få bekräftat att jag uppfattat allt rätt!

Det här är bara ett kul prov-bygge innan jag tar mig an min instrumentbräda och hatthylla.

Är det bara att bygga en form, blaska på med polyester och härdare, lägga på remsor med glasfiberduk, rulla ut med en aliminiumroller. Låta torka. Nytt lager. Torka (tills man har tjockt nog)
Så har du en konstruktion?

I mitt fall kommer jag använda plywood och hönsnät som form. Lättaste sättet verkar vara att täcka med aliminiumfolie så det lossnar lätt. (Korrekt?)

Om jag inte ska lacka ytan men den måste tåla vatten räcker det att köra med gelcoatspackel på den färdiga konstruktionen och slipa till?

Är det lätt att borra hål och skruva i den färdiga konstruktionen? Kan den spricka lätt etc?

Tänkte åka och handla på biltema i morgon så får vi se hur det slutar!
Tacksam för tipps!
Senast redigerat av Celica89a (12 februari 2011)

490 Inlägg
12 februari 2011
skriv gärna upp din inköpslista!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

612 Inlägg
12 februari 2011
Celica89a skrev:
Är det bara att bygga en form, blaska på med polyester och härdare, lägga på remsor med glasfiberduk, rulla ut med en aliminiumroller. Låta torka. Nytt lager. Torka (tills man har tjockt nog)
Så har du en konstruktion?

I mitt fall kommer jag använda plywood och hönsnät som form. Lättaste sättet verkar vara att täcka med aliminiumfolie så det lossnar lätt. (Korrekt?)

Om jag inte ska lacka ytan men den måste tåla vatten räcker det att köra med gelcoatspackel på den färdiga konstruktionen och slipa till?

Är det lätt att borra hål och skruva i den färdiga konstruktionen? Kan den spricka lätt etc?

Du börjar med ett lager polyester (och härdare givetvis) bara för att få ytan kladdig så glasfibermattan stannar där du trycker dit den, sedan penslar/rollar du på mer polyester så det räcker för att mätta mattan. För större jobb än några decimeter vill man alltid rolla på polyestern, pensel tar aldeles för mycket tid.
Du behöver absolut inte låta varje lager härda innan du lägger nästa, det blir faktiskt svagare om du gör så - hur tjockt man kan lägga åt gången beror på temperatur i rummet, härdarmängd o.s.v, det man vill undvika är att det blir för varmt under härdningen bara. 4-5mm är i alla fall inga problem om temperatur och härdarmängd är inom normala värden.

Alufolie fungerar, men du kan bli tokig på det om det inte vill ligga stilla.

Gelcoatspackel använder man för att laga småskador i gelcoat på t.ex. båtar, det är inget man lägger i lager över stora ytor. Du får förklara lite mer om vad du ska ha för vattentålighet och krav på utseende för att få pekpinnar på vad som passar bättre att använda.

Inga problem att borra/skruva i glasfiberlaminat, men det är hårt och sliter mycket på borr, sågblad etc.

Lagerchef/latsbilschaufför
5 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Tack!
Har pga sjukdom fått ligga utan att göra nått sen jag skrev det här inlägget.
Har inhandlat:

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie … ibermatte/
10 meter glasfibermatta

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie … Polyester/
Polyester 5 kg
Herder 100g

Ska köpa en sån där stålroller (tror jag det hette) har fått nys om att det finns i en målarbutik här i byn.

Men skratta inte nu då bara! För det här projektet gör ja för att jag vill träna innan jag börjar på med min bil.
Jag ska bygga en höns bur där vi kan ha en höna med kycklingar till våren.
Den ska vara ihopfälldbar, kunna rengöras lätt, helst med vattenslang bara rätt av och gärna så lätt som möjlig. Vill också ha den i ett skick så den kan användas i många år.

Jag har gjort ritningar i 3D på datorn och har klart för mig vilka gångjärn och liknande jag behöver.
Kom dock på att den kommer bli för smal. alltås att plattorna av glasfiber kommer bli alldeles för smala.
Funderar därför på att testa sandwish metoden.
Tippsa gärna om billigt och bra material!

Vad vore ett bättre alternativ till aliminiumfolie om jag har en hård plan yta som underlag?

Sök