3613
Sök

Trasig låscylinder till tändningslås - Ford Escort -96

5 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Ford Escort Combi -96, där nycklarna inte längre passar i tändningslåset. Man har en tid varit tvungen att rackla lite med nyckeln innan den går runt. Nu går det inte alls, inte med någon av de två nycklarna. Jag har försöka i 2h utan att få runt den.

Jag har skaffat en ny låscylinder med nyckel på skroten. Problemet är att för att ta bort den gamla skall man vrida om nyckeln, och sedan trycka in en liten spärr, och då kan man enkelt dra ut låscylindern. Så det räcker med att jag får runt nyckel en enda gång till! Men som sagt, jag har försökt väldigt länge.

Så nu vet jag inte om jag skall försöka borra upp låset, eller banka in en skruvmejler för att kunna vrida runt. Någon som har något tips? Jag vill ju inte förstöra det runt låscylindern.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 december 2006
#2
Hej, försök att skruva isär allihop och tryck in den spärren som inte funkar längre... Så skulle jag ha gjort iaf...


249 Inlägg
9 december 2006
#3
Det är inte så att dina nycklar är väldigt slitna, så var fallet på min Escort, beställde ny nyckel och vips så funkade det oklanderigt.


5 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
#4
Hej!

Jo nycklarna är slitna. Samma problem uppstod för ca 1 år sedan. Då gjorde en lässmed en ny nyckel genom att titta på den gamla. Den nya nyckel har fungerat hyfsat tills nu. Nu fungerar ingen av de två gamla, eller den nygjorda.

Spärren man skall trycka in för att få ut cylindern är inte trasig. Det är bara det att det är endast i läge I som man kan trycka in spärren och dra ut cylindern.

Kan man få en ny nyckel tillverkad av Ford?

Bilplåtslagare
324 Inlägg
10 december 2006
#5
ulfard skrev:
Hej!

Jo nycklarna är slitna. Samma problem uppstod för ca 1 år sedan. Då gjorde en lässmed en ny nyckel genom att titta på den gamla. Den nya nyckel har fungerat hyfsat tills nu. Nu fungerar ingen av de två gamla, eller den nygjorda.

Spärren man skall trycka in för att få ut cylindern är inte trasig. Det är bara det att det är endast i läge I som man kan trycka in spärren och dra ut cylindern.

Kan man få en ny nyckel tillverkad av Ford?

Tjena! Jag jobbar på Ford i Helsingborg, har bytt ex antal dörrlås/tändningslås på just Escort. Du får plocka bort övre rattkåpan, sen tittar du i själva de gjutna "facket" i rattstammen där tändlåset sitter, där ser du ett litet hål, vrid nyckeln till läge ett å tryck med en liten mejsel, sen e bara att dra ut låset, sen när du sätter dit de nya så se till att spärren går att trycka ner. Vill du underlätta det ännu me så plocka bort den undre rattkåpan också. MVH//Erik

OBS! Hojta till om de blir frågetecken.

5 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
#6
Hej FordEsci!

Du missade nog att läsa vad jag skrivit. Min problem är ju just att nyckeln inte passar, så jag kan INTE vrida nyckeln till läge ett, så jag kan trycka in "knappen" för att få ut cylindern. Det måste ju finnas något sätt att få ut låscylindern på lås som är skadade, t.ex. efter stöldförsök.
Skall höra med Ford imorgon, om de kan göra en ny nyckel mha regnumret på bilen. Någon som vet var det skulle kosta?

Bilplåtslagare
324 Inlägg
12 december 2006
#7
ulfard skrev:
Hej FordEsci!

Du missade nog att läsa vad jag skrivit. Min problem är ju just att nyckeln inte passar, så jag kan INTE vrida nyckeln till läge ett, så jag kan trycka in "knappen" för att få ut cylindern. Det måste ju finnas något sätt att få ut låscylindern på lås som är skadade, t.ex. efter stöldförsök.
Skall höra med Ford imorgon, om de kan göra en ny nyckel mha regnumret på bilen. Någon som vet var det skulle kosta?

Du får lossa hela rattstammen och borra upp sprinten, försiktigt! MVH//Erik

215 Inlägg
12 december 2006
#8
ulfard skrev:
Hej!

Har en Ford Escort Combi -96, där nycklarna inte längre passar i tändningslåset. Man har en tid varit tvungen att rackla lite med nyckeln innan den går runt. Nu går det inte alls, inte med någon av de två nycklarna. Jag har försöka i 2h utan att få runt den.

Jag har skaffat en ny låscylinder med nyckel på skroten. Problemet är att för att ta bort den gamla skall man vrida om nyckeln, och sedan trycka in en liten spärr, och då kan man enkelt dra ut låscylindern. Så det räcker med att jag får runt nyckel en enda gång till! Men som sagt, jag har försökt väldigt länge.

Så nu vet jag inte om jag skall försöka borra upp låset, eller banka in en skruvmejler för att kunna vrida runt. Någon som har något tips? Jag vill ju inte förstöra det runt låscylindern.

Glidhammare på jula/biltema med svart lång självborrande takskruv
Kostar 149.
gänga in skruven i låset o slå ut cylinden ta en mejsel o vrid runt sen pillar du lös allt.
Och radera dett när du läst det.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
12 december 2006
#9
ulfard skrev:
Hej!

Jo nycklarna är slitna. Samma problem uppstod för ca 1 år sedan. Då gjorde en lässmed en ny nyckel genom att titta på den gamla. Den nya nyckel har fungerat hyfsat tills nu. Nu fungerar ingen av de två gamla, eller den nygjorda.

Spärren man skall trycka in för att få ut cylindern är inte trasig. Det är bara det att det är endast i läge I som man kan trycka in spärren och dra ut cylindern.

Kan man få en ny nyckel tillverkad av Ford?

Nycklar kan du beställa på en Ford verkstad.
Vet du om du har startspärr? Sitter det en röd lysdiod i mitten av panelen vid klockan? Isåfall har du startspärr. Då kan du inte bytta lås själv eller nyckel för nycklen måste programmeras gentemot styrdonet.
Nyckel nummret ska du kunna få reda på utav Ford verkstaden eller från den senaste bilförsäljaren. Eller så har du nummret eller fd ägaren.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

5 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
#10
Hej!

Kan nu meddela att cylindern är bytt, och allt fungerar.

Jag ringde Fordverkstaden, och fick tipset att om nyckeln/låset är så slitet, så att det inte går vrida runt, så kan man ta bort tändningskontakten (den elektriska) som sitter på motsatt sida rattstången som själva cylinden. Den sitter med några plastklips, så det behöves endast en liten mejsel för att trycka in två spärrar.

När väl denna kontakt vad borta kommer man åt baksidan på låset. Där kan man nu hjälpa till att vrida runt låset från baksidan, samtidigt som man vrider runt nyckeln. Och vips, nu gick det vrida runt låset till läge ett (märkt I), och sedan tycka in spärrknappen på cylindern, och dra ut den. Sedan gick det snabbt att montera dit den "nya" jag skaffade på skroten för 200kr.


Sök