18 februari 2011
Trådstartare
Jag skulle vara tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig att få bukt med varför min bil inte startar. Det är en Volvo 744-87 med en B230F motor som inte rullat mer än 27000 mil. Så länge jag ägt bilen så har ialafall aldrig motorn krånglat mer än att den kan "rycka" vid jämn körning lite då och då. Den har rullat hela sommaren och jag har tillochmed gjort en smärre service på den. Ägaren innan mig (min far) fick dock byta reläet vid expansions-kärlet för ett år sedan. Nog med grundinfo och nu till problemet.
Bilen har sedan November förra året stått avställd i garaget orörd. När jag ställde av den hade den dock inte mer än cirka 5-7 liter bensin i tanken utan K-sprit. Jag har varit och provstartat den en gång ungefär 3 veckor efter avställning. Då startade den utan problem som vanligt. Men när jag var ute och installerade en ny oljetemp-mätare för 2 veckor sedan och provstartade den, då gick den väldigt taskigt. Den var svårstartad och dog så fort jag lät den gå ner på tomgång. Den bluddrade och var väldigt kraftlös. Jag kollade bägge pumparna och dom var det inget fel på, likaså pumpreläet och reläet vid exp-kärlet.
Efter varje startförsök vart den mer och mer omöjlig tills jag inte kunde starta den alls. Det kommer gnista och bensin. Stiften luktar även väldigt mycket bensin. Jag har bytt stift, kollat tändkablar, rengjort spridarkontakter, kollat om LMM-tråden var hel (vilket den var), fyllt på 20 L bensin med en halv flaska K-sprit.
Jag har kollat efter elscheman på insprutningssystemet men det blir man inte klokare utav. Så nu vill jag ha hjälp från er som kan ha ett hum om vad felet kan vara. Jag uppskattar och är tacksam över hjälp.
Senast redigerat av bergsmyntan (18 februari 2011)