2329
Sök

Köpråd volvo xc90 -06 farsan går i köp planer

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 november 2009
#41
Systemet i Lexus är detsamma som i Prius, vilket har rullat i.. är det 10år nu och aldrig visat sig vara någon vanlig felkälla. Så jag skulle tro att man kan lita på det smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

265 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
#42
hoppas gubben e redo då att öppna börsen !

1 339 Inlägg
20 november 2009
#43
Rquired skrev:
rossboss skrev:
alla åsikter e välkomna det e bara så att mamma är ganska handikappad och har lättare att gå UPP i en bil än att sätta sig ner så därför funderar dom på en SUV !

Man sitter högt och ser bra i en SUV, samtidigt som det är bekvämt att precis som du skriver stiga upp (eller att kliva in på "samma" nivå som man står istället för att stiga ner i bilen känns det snarare) Sedan så har du fördelen att bilen har högre markfrigång och ofta 4wd, även om 400h inte är någon terrängbil är lerig eller snötäckt väg inga problem.

Och eftersom 400h drar och skitar ner mindre än Sveriges vanligaste bil V70 tycker jag inte det är så mkt att klaga på smile

Har man speciella behov så är en SUV jättebra, dock är det ytterst få som har det och drf är det också nästan alltid helt fel att köpa en sådan om man ser det ur ekonomisk synvinkel. Allt är dyrare, dels bränslet, men även sådana saker som däck & fälgar och delar överhuvudtaget, det är ju ganska självklart. Andrahandsvärdet ska vi inte tala om, priserna sjunker ju som en sten efter att du har köpt dom. Man slänger bokstavligen iväg sådana bilar på blocket, speciellt om dom är törstiga.


Jämför du med en V70 med T5 elr? wink . Det där är ju en sanning med modifikation minst sagt.


Om man kollar på en V70 med en 2.0F motor som är ganska så törstig (lika törstig som lexusen) och kollar på milkostnaden dom tre första åren så är Volvon ljusår ifrån vad Lexusen kostar. Volvon har en milkostnad på 38.50 kr och Lexusen 60.78 kr.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 november 2009
#44
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
rossboss skrev:
alla åsikter e välkomna det e bara så att mamma är ganska handikappad och har lättare att gå UPP i en bil än att sätta sig ner så därför funderar dom på en SUV !

Man sitter högt och ser bra i en SUV, samtidigt som det är bekvämt att precis som du skriver stiga upp (eller att kliva in på "samma" nivå som man står istället för att stiga ner i bilen känns det snarare) Sedan så har du fördelen att bilen har högre markfrigång och ofta 4wd, även om 400h inte är någon terrängbil är lerig eller snötäckt väg inga problem.

Och eftersom 400h drar och skitar ner mindre än Sveriges vanligaste bil V70 tycker jag inte det är så mkt att klaga på smile

Har man speciella behov så är en SUV jättebra, dock är det ytterst få som har det och drf är det också nästan alltid helt fel att köpa en sådan om man ser det ur ekonomisk synvinkel. Allt är dyrare, dels bränslet, men även sådana saker som däck & fälgar och delar överhuvudtaget, det är ju ganska självklart. Andrahandsvärdet ska vi inte tala om, priserna sjunker ju som en sten efter att du har köpt dom. Man slänger bokstavligen iväg sådana bilar på blocket, speciellt om dom är törstiga.


Jämför du med en V70 med T5 elr? wink . Det där är ju en sanning med modifikation minst sagt.


Om man kollar på en V70 med en 2.0F motor som är ganska så törstig (lika törstig som lexusen) och kollar på milkostnaden dom tre första åren så är Volvon ljusår ifrån vad Lexusen kostar. Volvon har en milkostnad på 38.50 kr och Lexusen 60.78 kr.

Jodå jag kan hålla med om att SUV är onödigt för merparten, men för att rätta lite du missförstått;

-Lexus törstig? 0.81 enligt Eu, men i verkligheten är det snarare 0.9. Det gör ingen V70 (bensin), och då skall man ha i åtanke att RX är mycket större och tyngre.

-Jag skrev att en Lexusen inte skitar ner/drar mer än en V70, vilket visserligen beror på motor. När jag skrev "sveriges vanligaste bil V70" menar jag förstås gamla V70n, då nya V70II inte hunnits sälja i närheten av de volymerna än. Och i den serien drar tom dieseln nästan lika mycket som RX. Och 2.4 140 och uppåt drar betydligt mer än RX.

-Milkostnaden beror ju på att värdeminskningen på Lexusen som kostar 500k ny, en prisskillnad som idag är betydligt mindre. Du kan inte jämföra en bil för ~280k med en för 500k (om det ens räckte för en Executive). Leta istället upp vad en XC90 T6 (som även den kostade upp emot halvmiljonen) kostade i milkostnad som ny. Förstår inte varför du drog upp milkostnad etc på en V70 som inte är aktuell?

Allt jag använde V70 till var att jämföra förbrukning, tyckte nämligen inte man kan klaga på RX400h som en SUV när en V70 drar och skitar ner lika mycket. Visst hade det varit bättre med hybriddrift i en liten bil men då får det inte plats, det är därför enbart RX, GS och LS finns som hybrid och tex IS serien hoppats över.

Får man en stor, bekväm, lyxigSUV a´la Lexus för ungefär samma miljöpåverkan och förbrukning som en vanlig och i jämförelse liten kombi, vilken bil är det då som är onödigt skitig och törstig? smile
Senast redigerat av Rquired (21 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
21 november 2009
#45
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Man sitter högt och ser bra i en SUV, samtidigt som det är bekvämt att precis som du skriver stiga upp (eller att kliva in på "samma" nivå som man står istället för att stiga ner i bilen känns det snarare) Sedan så har du fördelen att bilen har högre markfrigång och ofta 4wd, även om 400h inte är någon terrängbil är lerig eller snötäckt väg inga problem.

Och eftersom 400h drar och skitar ner mindre än Sveriges vanligaste bil V70 tycker jag inte det är så mkt att klaga på smile

Har man speciella behov så är en SUV jättebra, dock är det ytterst få som har det och drf är det också nästan alltid helt fel att köpa en sådan om man ser det ur ekonomisk synvinkel. Allt är dyrare, dels bränslet, men även sådana saker som däck & fälgar och delar överhuvudtaget, det är ju ganska självklart. Andrahandsvärdet ska vi inte tala om, priserna sjunker ju som en sten efter att du har köpt dom. Man slänger bokstavligen iväg sådana bilar på blocket, speciellt om dom är törstiga.


Jämför du med en V70 med T5 elr? wink . Det där är ju en sanning med modifikation minst sagt.


Om man kollar på en V70 med en 2.0F motor som är ganska så törstig (lika törstig som lexusen) och kollar på milkostnaden dom tre första åren så är Volvon ljusår ifrån vad Lexusen kostar. Volvon har en milkostnad på 38.50 kr och Lexusen 60.78 kr.

Jodå jag kan hålla med om att SUV är onödigt för merparten, men för att rätta lite du missförstått;

-Lexus törstig? 0.81 enligt Eu, men i verkligheten är det snarare 0.9. Det gör ingen V70 (bensin), och då skall man ha i åtanke att RX är mycket större och tyngre.

-Jag skrev att en Lexusen inte skitar ner/drar mer än en V70, vilket visserligen beror på motor. När jag skrev "sveriges vanligaste bil V70" menar jag förstås gamla V70n, då nya V70II inte hunnits sälja i närheten av de volymerna än. Och i den serien drar tom dieseln nästan lika mycket som RX. Och 2.4 140 och uppåt drar betydligt mer än RX.

-Milkostnaden beror ju på att värdeminskningen på Lexusen som kostar 500k ny, en prisskillnad som idag är betydligt mindre. Du kan inte jämföra en bil för ~280k med en för 500k (om det ens räckte för en Executive). Leta istället upp vad en XC90 T6 (som även den kostade upp emot halvmiljonen) kostade i milkostnad som ny. Förstår inte varför du drog upp milkostnad etc på en V70 som inte är aktuell?

Allt jag använde V70 till var att jämföra förbrukning, tyckte nämligen inte man kan klaga på RX400h som en SUV när en V70 drar och skitar ner lika mycket. Visst hade det varit bättre med hybriddrift i en liten bil men då får det inte plats, det är därför enbart RX, GS och LS finns som hybrid och tex IS serien hoppats över.

Får man en stor, bekväm, lyxigSUV a´la Lexus för ungefär samma miljöpåverkan och förbrukning som en vanlig och i jämförelse liten kombi, vilken bil är det då som är onödigt skitig och törstig? smile

Jag glömde nog nämna det, Lexusen drar det du skrev på pappret, verkligheten ser annorlunda ut tyvär. Drar enligt teknikens värld 1.09 L/mil jämfört åter igen med Volvo V70 2.0F som hade en testförbrukning på 1.12 L/mil (bara som en rättelse). Lexusen är ju en hybrid och då kan man väll jämföra den med Volvo V70 Bifuel (som även finns med som alternativ i detta testet) och då är den blandade förbrukningen på 0.76 l/mil jämfört med 0.81 l/mil, men då endast på pappret.

Men visst dom flesta sålda V70 är väll knappast bifuel men då har man gjort ett val, precis som att man har valt Lexus-hybriden istället för Rx300 som drar bra mkt mer och skitar också ner mer då.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 november 2009
#46
Jo men jag jämförde inte med någon ny Bi-fuel utan den gamla V70n med bensinmotor som är Sveriges vanligaste bil.

För övrigt tvivlar jag på att Teknikens världs körning gynnar en hybridbils förbrukning, varken älgtest, accelerationstest etc. I verkligheten är 0.9 en rimlig förbrukning vilket gör skillnaden ännu större genemot V70...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

504 Inlägg
12 augusti 2010
#47
Ja, det blev en -06.a för mig iaf. Känns som att det var mest negativt om XC90 överhuvudtaget i den här tråden...

HÅRDROCK

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 augusti 2010
#48
PuppPutte skrev:
Ja, det blev en -06.a för mig iaf. Känns som att det var mest negativt om XC90 överhuvudtaget i den här tråden...

Nybytt topp eller??? Läckage imellan blockhalvorna...

Å BYT Växelådsplja varje 6000 mil så slipper du en del problem

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

504 Inlägg
26 augusti 2010
#49
JaggaChafen skrev:
PuppPutte skrev:
Ja, det blev en -06.a för mig iaf. Känns som att det var mest negativt om XC90 överhuvudtaget i den här tråden...

Nybytt topp eller??? Läckage imellan blockhalvorna...

Å BYT Växelådsplja varje 6000 mil så slipper du en del problem

Ingen nybytt topp på den. Inge läckage heller.

Växellådsoljebyte är inplanerat, då jag inte riktigt tycker att det låter vettigt att aldrig behöva byta den.

Thx for the tips.

HÅRDROCK

l33t
65 Inlägg
26 augusti 2010
#50
Om XC90 är god nog åt Jeremy Clarksson (han har haft tre stycken på rad) så borde den duga åt kreti och pleti.
Edit: Sex stycken har han tydligen haft.
Senast redigerat av snutte (26 augusti 2010)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 augusti 2010
#51
Om han nu har haft 6 st så säger kanske det lite om hur långt han kört med dom å hur länge han har haft dom me.

Å så spelar det väll han ingen roll om det kostar hur mkt pengar som helst å ha ordning på bilen heller.

Jag har ju inte sagt att det e en hemsk bil å köra.

Å så tror jag knappast han köper en 4 år gammal bi lsom gåt en sisådär 6-8000 mil eller

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2010
#52
snutte skrev:
Om XC90 är god nog åt Jeremy Clarksson (han har haft tre stycken på rad) så borde den duga åt kreti och pleti.
Edit: Sex stycken har han tydligen haft.

Jeremy Clarkson har inte haft någon Volvo XC90, hans fru har däremot haft flera stycken.

Men varför XC90 skulle vara en bra bil bara för att en kändis (fru) kör en är väldigt otydligt. Ingvar Kamprad körde (Kör?) länge en Lada Niva. Skulle du hävda att detta lilla Sovjetiska forntidsminne duger till gemene man den med?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

l33t
65 Inlägg
26 augusti 2010
#53
Rquired skrev:
snutte skrev:
Om XC90 är god nog åt Jeremy Clarksson (han har haft tre stycken på rad) så borde den duga åt kreti och pleti.
Edit: Sex stycken har han tydligen haft.

Jeremy Clarkson har inte haft någon Volvo XC90, hans fru har däremot haft flera stycken.

Men varför XC90 skulle vara en bra bil bara för att en kändis (fru) kör en är väldigt otydligt. Ingvar Kamprad körde (Kör?) länge en Lada Niva. Skulle du hävda att detta lilla Sovjetiska forntidsminne duger till gemene man den med?

Jag skulle inte ta biltips av Ingvar Kamprad men av Jeremy Clarksson tar jag gärna råd och erfarenheter om bilar. Och så lär hans fru även göra. Det må kanske ha undgått dig men han är en väldigt stor internationell motorjournalist. roll

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 augusti 2010
#54
snutte skrev:
Rquired skrev:
snutte skrev:
Om XC90 är god nog åt Jeremy Clarksson (han har haft tre stycken på rad) så borde den duga åt kreti och pleti.
Edit: Sex stycken har han tydligen haft.

Jeremy Clarkson har inte haft någon Volvo XC90, hans fru har däremot haft flera stycken.

Men varför XC90 skulle vara en bra bil bara för att en kändis (fru) kör en är väldigt otydligt. Ingvar Kamprad körde (Kör?) länge en Lada Niva. Skulle du hävda att detta lilla Sovjetiska forntidsminne duger till gemene man den med?

Jag skulle inte ta biltips av Ingvar Kamprad men av Jeremy Clarksson tar jag gärna råd och erfarenheter om bilar. Och så lär hans fru även göra. Det må kanske ha undgått dig men han är en väldigt stor internationell motorjournalist. roll

Som sagt tidigare



"Om han nu har haft 6 st så säger kanske det lite om hur långt han kört med dom å hur länge han har haft dom me.

Å så spelar det väll han ingen roll om det kostar hur mkt pengar som helst å ha ordning på bilen heller.

Jag har ju inte sagt att det e en hemsk bil å köra.

Å så tror jag knappast han köper en 4 år gammal bil som gått en sisådär 6-8000 mil eller"

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2010
#55
snutte skrev:
Rquired skrev:
snutte skrev:
Om XC90 är god nog åt Jeremy Clarksson (han har haft tre stycken på rad) så borde den duga åt kreti och pleti.
Edit: Sex stycken har han tydligen haft.

Jeremy Clarkson har inte haft någon Volvo XC90, hans fru har däremot haft flera stycken.

Men varför XC90 skulle vara en bra bil bara för att en kändis (fru) kör en är väldigt otydligt. Ingvar Kamprad körde (Kör?) länge en Lada Niva. Skulle du hävda att detta lilla Sovjetiska forntidsminne duger till gemene man den med?

Jag skulle inte ta biltips av Ingvar Kamprad men av Jeremy Clarksson tar jag gärna råd och erfarenheter om bilar. Och så lär hans fru även göra. Det må kanske ha undgått dig men han är en väldigt stor internationell motorjournalist. :rolleyes:

Jag vet precis vem Clarkson är, men du verkar ta det som självklart att han för det första har något att säga till om vd sin frus bilköp och för det andra att han verkligen rekommenderade en XC90. Han kanske har föreslagit allt från Q7 till någon amerikansk SUV men den som passade frugan bäst i slutändan var Volvon?

Du skriver att "så borde den duga åt kreti och pleti", varför nöja sig med "duger" när man kan få "kanon, perfekt eller utmärkt" istället? Det spelar ingen roll om Clarkson(s fru) ägt sex stycken XC90, det är inte en bättre bil än vad som beskrivits i tråden ändå.

Tvärt om, har han ägt sex stycken på... vi räknar från XC90´s lansering mitten 2002 så blir det cirka åtta år. Det är alltså grovt räknat en om året, kanske inte så konstigt om de hållit ihop då men TS kommer knappast köpa en ny varje år utan leva med en begagnad bil och de svagheter som beskrivits i tråden.

Och som tidigare skribenter skrivit; För att förtydliga har jag heller aldrig påstått att XC90 skulle vara varken en dålig bil, det är den verkligen inte, utan jag har bara lyft fram att det finns bättre.
Senast redigerat av Rquired (26 augusti 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

504 Inlägg
19 februari 2011
#56
Växellådan fick bytas på min -06.a. Då hade bilen gått 16500mil. Den ryckte på treans växel så det knappt gick att köra...

En fin liten kostnad på 40 000:- och vips så hade man en ny växellåda i bilen. Tur att det gick på garantin.

HÅRDROCK


Sök