2609
Sök

Klarlack som inte blev blankt

537 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
Tjoo.

Håller på att lacka min bil. Har börjat med huven. huven lackade jag igår, idag klarlack. Men hur ska man göra egentligen? Jag "dimmade" först på lite, väntade 10minuter och körde sen saktare med sprutan. Men ytan blir ju lite som en apelsin. Så väntade lite till och la på ett till lager (mest för att det skulle finnas lite att slipa på om jag måste göra det hmm) Vad är knepen? Använder en klarlack som heter Premium 250HS
Senast redigerat av RPM2006 (17 februari 2011)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
17 februari 2011
knepet är att lägga såpass mycket lack att det är på gränsen att börja rinna! hårfin gräns! säkrast är att lägga så det blir appelsinskal å slipa och polera bort det sen!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

537 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
båge skrev:
knepet är att lägga såpass mycket lack att det är på gränsen att börja rinna! hårfin gräns! säkrast är att lägga så det blir appelsinskal å slipa och polera bort det sen!

Slipa med vilket korn? Vått eller torrt? Vad ska man polera med sedan?

12 Inlägg
17 februari 2011
du ska ju lägga första lagret så det nästan flyter ut, ( ska bli lite grynigt) sedan väntar du en stund och känner jämte någonstans där det kommit klarlack som inte hör till delen du lackar, är den seg och att du nästan fastnar när du ska dra loss fingret så är det bara att blåsa på nästa lager, det ska vara fylligt, lägg så att du ser att de flyter ut riktigt, men akta så de inte blir för mycket.... va har du för munnstycke på klarlacksprutan?

och när du ska våtslipa så börja med 1000 papper försiktigt sedan 2000 lite längre tid och sist 4000 en bra stund, slipa inte för hårt på spetsiga kanter, det går lätt igenom då!

Sedan är de bara att dra igång polermaskinen och se glad ut! big_smile

122 Inlägg
17 februari 2011
Vad har du för temperatur när du lackar?

537 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Kan man lägga på ny klarlack på en helt torr klarlack? För att slippa slipa ned det som finns och riskera komma till baslacken.

Använde då av ett 1.2munstycke, men hade faktiskt tänkt testa med 1.4

Har 20grader i garaget.

12 Inlägg
19 februari 2011
Det optimala att lacka i är ju mellan 18-25 grader, alltså är 22,5 det bästa.

Du kan våtslipa ner klarlacken så det är en matt yta och du ser att allt (apelsinskalsliknande) är  borta, sedan är de bara att dra på ny klarlack igen, det gör inget på en torr yta, bara den är matt och inte högglans någonstans.

Ja 1,2 munnstycke är i det minsta laget du kan ha, då får du späda ut klarlacken väldigt mycket för att det ska orka igenom och att de kommer tillräckligt mycket ur sprutan, 1,3-1,5 är det absolut bästa att köra med smile

Bara att fråga på om de är något mer ni undrar över

537 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
RichardGeorgsson skrev:
Det optimala att lacka i är ju mellan 18-25 grader, alltså är 22,5 det bästa.

Du kan våtslipa ner klarlacken så det är en matt yta och du ser att allt (apelsinskalsliknande) är  borta, sedan är de bara att dra på ny klarlack igen, det gör inget på en torr yta, bara den är matt och inte högglans någonstans.

Ja 1,2 munnstycke är i det minsta laget du kan ha, då får du späda ut klarlacken väldigt mycket för att det ska orka igenom och att de kommer tillräckligt mycket ur sprutan, 1,3-1,5 är det absolut bästa att köra med smile

Bara att fråga på om de är något mer ni undrar över

Hur lång tid tar det för klarlacken att härda egentligen? Det jag klarlackade i torsdags kväll kunde jag idag göra märken med nageln.

12 Inlägg
19 februari 2011
Det hänger helt på vad du har för klarlack, hur snabb härdare du har om de är långsam medium eller snabb, om du blandat riktigt med en snabb härdare så ska den vara monterbar efter ca 7 timmar om den stått och härdat i +20 grader. om man inte har lackbox med riktig värme (+70grader) så måste man använda sig av snabb härdare så vida det inte är väldigt stora ytor

Billackerare
231 Inlägg
19 februari 2011
RPM2006 skrev:
Kan man lägga på ny klarlack på en helt torr klarlack? För att slippa slipa ned det som finns och riskera komma till baslacken.

Har 20grader i garaget.

Jag kör 1,3 till basen å 1,4 till klarlacken! Tycker jag funkar!

Sen är det väldigt olika på olika klarlacker hur den ska appliceras!
Jag använder Standox VOC Premium på firman å den ska läggas 1,5 varv! Dvs ett halvblött varv och sen ett blött UTAN avluftning!

LYCKA TILL!!!! big_smile

MVH
Putte

Man har det inte roligare än man gör på sig!

537 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Putte-Penzel skrev:
RPM2006 skrev:

Har 20grader i garaget.

Jag kör 1,3 till basen å 1,4 till klarlacken! Tycker jag funkar!

Sen är det väldigt olika på olika klarlacker hur den ska appliceras!
Jag använder Standox VOC Premium på firman å den ska läggas 1,5 varv! Dvs ett halvblött varv och sen ett blött UTAN avluftning!

LYCKA TILL!!!! big_smile

MVH
Putte

Vad menar du med "utan avluftning"? Det man väl ska göra med klarlack är väl att först "dimma" en gång, vänta typ 10minuter och sedan lägga på ett tjockt lager, sen är det nog?

Billackerare
231 Inlägg
19 februari 2011
Utan att vänta 10min!

Beror ju på vilken klarlack du har ju! Exemplet jag skrev handlar ju om Standox klarlack å använder du något annat fabrikat så kanske man gör på annat sätt!

"Dimma" en gång, vänta 10min å sedan ett tjockt lager är ingen standard-regel för ALLA klarlacker! wink

MVH
Putte

Man har det inte roligare än man gör på sig!

Sök