Underbar bil du tittar på, 5-serien har gått över i den klass 7-serien tidigare höll. Service och underhåll till Bmw är inte särskilt dyrt jämfört med många konkurrenter och både bilar och motorer håller mycket väl, några undantag dock:
-Motorn, 30d-sexan har spjäll i insuget vars axlar är lite klena. På en handfull exemplar har detta spjäll lossnat och trillat ner i motorrummet vilket orsakat totalhaveri, skall vara bättre från och med årsmodell 2006. Risken är mycket liten, vill du eliminera den kan man relativt enkelt plocka bort spjällen utan att det påverkar bilen men det är bra att vara medveten om problemet. En 525d har inte dessa spjäll, värt att tänka på.
-Vattenläckage, E61 med panoramataklucka har på en del exemplar läckt vatten ner i bagageutrymmet. Eftersom merparten av bilens elektronik sitter här kan det orsaka mycket stora problem, åtgärdat på många bilar genom olika typer av tätning. För säkerhets skull flyttas även elektroniken från utrymmets golv till dess sidor.
-Nivåreglering E61, kompressorns insug är skyddad av en bristfällig plastkonstruktion. Denna släpper lätt in skit vilket innebär att kompressorn med tiden riskerar att bada i grus, löv och diverse skit. Vilket den förstås inte mår särskilt bra av, en helt ny kostar nästan 10.000:- med arbete. Att kontrollera och ersätta det bristfälliga skyddet kostar lite växel.
-Automatlåda 530d/535d, dieseln är stark redan från grunden och där finns inte mycket rum för trim innan man gått över den gräns för vridmomentet tillverkaren satt på lådan. Riskerar att skada momentomvandlaren, vilket syns på att varvtalet pendlar även vid konstant fart.
-Rost E61, mot bakrutan. Rutan riskerar att skava hål på lacken med rost som följd, justeringssak men trots det har många bilar rost där.
-Kabelsats baklucka, E61. Gångjärnen riskerar att skava hål på kablarna till bakluckan med elfel som följd. För jävligt rent ut sagt, felet har funnits på 5-serie Touring sedan E34s tid!
-Framvagn, många E6x i Sverige har haft problem med denna vilket resulterat i anmärkning hos bilprovningen. Kollar du deras statistik varnar de för just detta på modellen.
På
www.autopower.se finns det en tråd som kallas "Början till begagnatguide E60/E61", där folk har tagit upp problem de haft med modellen och försökt sortera fram vad som verkar vara lite typfel. Där står troligen ovanstående och kanske lite till, mycket av detta är barnsjukdomar som du troligtvis inte ser idag om du kontrollerar att ditt tilltänka exemplar har fått det åtgärdat.
Lycka till med köpet och låt inte ovanstående avskräcka dig, det går att skriva lika tråkiga eller tråkigare listor om många konkurrenter. Rent generellt är ägarna grymt nöjda med sina 5-serie, och jag förstår dem.