3581
Sök

Brun färg på servoolja.. ?

44 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
Dags o fylla på oljan på Servon nu när styrningen känns tungt. Det ska vara CHF 11 S olja på den och kollade behållaren och den hade en brunliknande olja, antar då att det är en CHF olja ? Vill absolut inte inte blanda med en ATF olja som jag köpt och vill därför vara säker, Brun= CHF ?

Samtidigt råka jag fylla på för mycket bromsvätska, hur tömmer jag den så att den hamnar mellan MIN och MAX ?

Tack i Förhand !

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 februari 2011
ZK skrev:
Dags o fylla på oljan på Servon nu när styrningen känns tungt. Det ska vara CHF 11 S olja på den och kollade behållaren och den hade en brunliknande olja, antar då att det är en CHF olja ? Vill absolut inte inte blanda med en ATF olja som jag köpt och vill därför vara säker, Brun= CHF ?

Samtidigt råka jag fylla på för mycket bromsvätska, hur tömmer jag den så att den hamnar mellan MIN och MAX ?

Tack i Förhand !

Tömma bromsvätskan, hmm?

Absolut enklast måste väl vara att pipettera upp från behållaren med en ny ren pipett. Går det absolut inte att göra så av någon anledning jag inte kan komma på varför skulle man ju kunna göra som när man luftar, öppna en nippel och trycka ut överskottet.

Om det ens är skadligt med bromsvätska över Max får någon annan svara på.

12 086 Inlägg
27 februari 2011
CHF-olja ska va grön, men kan gärna bli lite brunaktig med tiden.

Man får inte blanda CHF med ATF, de sliter på packningarna och resulterar i läckage.
Dock funkar båda typerna lika bra så länge du inte har nivåreglering.

Om du vill va säker på att byta all olja bör du tömma och fylla två gånger. Det samlar sig en del olja i kylaren samt snäckan, men gör du processen 2 ggr skulle jag personligen anse att det duger.

Ps. Tog förgivet att det handlar om en BMW E34, andra märken kan jag inte svara för mer än färgen på oljan.
Senast redigerat av JapMax (27 februari 2011)

44 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
Mm tror nog att förra ägaren körde med CHF Olja, ska nog köra med det också, Tack !
@andromeda, Kan inte använda en pipett då det är en liten "filter" på vägen, men ska nog lösa sig, tack !

Sök