4094
Sök

740 går dåligt

Lååga dieselskööp är fräckt :)
163 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#1
hej, har en 740 med en b23f (elektroniskt insprut)har gått jättebra, men imorse när jag skulle starta så gick den bra först på tomgång, men när man gasade på så började den blöddra precis som dåligt med bensin och sen dör, den startar hela tiden men liksom dr efter 5-10 sec:S vad kan d e va? fundera på att byta bränslefiltret?


4 171 Inlägg
26 februari 2011
#2
Lossa slangen på fuelrailen och kolla hur mkt bensin det kmr. Ska vara som att öppna en vattenkran nästan. Om det inte är det så byt relät som sitter på expansionskärlet(Där du fyller på vatten). Det är ett standardfel att det relät ger upp.


Lååga dieselskööp är fräckt :)
163 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#3
vad menar du med fuelrailen? tongue


4 171 Inlägg
26 februari 2011
#4
"metalröret" som spridarna sitter fast i.


82 Inlägg
26 februari 2011
#5
det relät är väl till spridarna ? eller det är kanske systemrelät ?  Jag hade själv provat tanka, åtminstone kollat om där finns bränsle i tanken. jag vet att bränslepumpsrelät sitter inne vid askkoppen ett vitt.


Lååga dieselskööp är fräckt :)
163 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#6
okej, men bränsle har jag tongue


4 171 Inlägg
27 februari 2011
#7
Ta loss slangen från fuelrailen som jag sa. Det är jättelätt. Och sitter lättåtkomligt. behöver bara 2 st fasta nycklar. Gjort på 1 minut. Då vet du sedan om det är bränsleproblem eller om det är tändning.


562 Inlägg
28 februari 2011
#8
zemet skrev:
Ta loss slangen från fuelrailen som jag sa. Det är jättelätt. Och sitter lättåtkomligt. behöver bara 2 st fasta nycklar. Gjort på 1 minut. Då vet du sedan om det är bränsleproblem eller om det är tändning.

Vill man både köra med hängslen och livrem ser man till att ta reda på om spridarna öppnar också, det relä som försörjer spridarna med spänning är det som sitter vid expansionskärlet, finns 2 om du har abs har jag för mig. Men men bara mäta om du har spänning fram till spridarna, sen ska ju styrenheten lyckas jorda ner spridarna också.. även om såna fel kanske är lite ovanliga.

Men se först till att ha tillräckligt med soppa i tanken innan du går vidare smile

9-5 Aero Sedan -05

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 februari 2011
#9
Sitter inte reläet bakom askoppen? Jag har bara haft en 740 (tack gode gud) och på min satt det där. Men reläet är ju standardfel på gamla volvo.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

562 Inlägg
28 februari 2011
#10
RD_87 skrev:
Sitter inte reläet bakom askoppen? Jag har bara haft en 740 (tack gode gud) och på min satt det där. Men reläet är ju standardfel på gamla volvo.

Jo bränslepumpsrelät sitter där smile ett vitt på dom med LH jetronic, men är väl bara börja kolla det väsentliga för att komma närmare problemet.

9-5 Aero Sedan -05

3 Inlägg
28 februari 2011
#11
Om det kommer bensin så testa byt luftmassamätaren med en kompis.

Bärs!
3 456 Inlägg
28 februari 2011
#12
Jag lägger mina pengar på LMM jag...

Garaget.org peakade 2008.

1 168 Inlägg
28 februari 2011
#13
Engroniller skrev:
Om det kommer bensin så testa byt luftmassamätaren med en kompis.

kan även bara dra ur kontakten till lmm för se om det är den..

ta loss stiften o se om det är nån krydda i dom. min hade samma symtom som din och jag bytte till nya stift så funkade den finfint igen


562 Inlägg
28 februari 2011
#14
För att vara riktigt säker kan man ju mäta LMM med en multimeter smile

Mät mellan stift 2 och 3 med kontakten inkopplad och tillslagen tändning:)

LH 2.2 ca 1.25-1.30 Volt

LH 2.4 ca 1.35-1.42 Volt

Och har du Regina så har du map sensor och lufttempgivare!

Däremot är det väl enklast att koppla ur och testa smile
Senast redigerat av micke-opel (28 februari 2011)

9-5 Aero Sedan -05


Sök