3666
Sök

Batteri inkoppling

Billjuds intresserad
75 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#1
Jag ska koppla in ett extra batteri i skuffen och vill ha lite hjälp med inkopplingen. Jag har 2 idéer:
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144252/144252-c164238df9e9b9047f2a84352e56e4fd.jpg
Här går kabeln från batteriet fram in i ett fördelningsblock som sedan går vidare till slutsteg och batteriet bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144252/144252-aefe1887eef3f64abd173824ae2eb492.jpg
Här går strömkabeln från batteriet fram direkt till batteriet bak och sedan går det en kabel från batteriet till fördelningsblocket.

Vad är bäst? Spelar det någon roll? Andra tips och idéer är också välkommna tongue
Batteriet fram är på 72 Ah och det bak är ett running bull 95 Ah och generatorn är på 100 amp.

Och ja, givetvis så har jag säkringar på alla strömkablar och en i varje ände på batterikabeln och jordkablarna är minst lika tjocka wink


3 187 Inlägg
28 februari 2011
#2
jag skulle kört på 2:an 50mm2 kabel direkt till batteriet,  men varför tar du inte jord direkt från batteriet, sen kör du ett likadant splittblock som du gör på strömkabeln?
alltså 50 in och 2x25 ut? smile


Billjuds intresserad
75 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#3
big-jepp skrev:
jag skulle kört på 2:an 50mm2 kabel direkt till batteriet,  men varför tar du inte jord direkt från batteriet, sen kör du ett likadant splittblock som du gör på strömkabeln?
alltså 50 in och 2x25 ut? smile

Okej, men blir det någon skillnad om 50mm2 kabeln går igenom splittblocket som på bild nr 1? För min polsko har nämligen bara en 50mm2, en 20mm2 och 2 10mm2 ingångar så tänkte att det var smidigast med alternativ 1 wink Den här är det:http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=201

Menar du jorda stegen i batteriet? Tror du det blir bättre? nu jordar jag allt på en jordningsplint som sitter fast i en plåtren balk smile Jag tänkte att då får jag mer area till jordningen wink
Senast redigerat av Volvo02 (28 februari 2011)



Sök